Rubrika | Tipy a rady, Zdraví

Domácí monitoring pacientů dokáže ušetřit čas i finance, chybí však podpora státu a pojišťoven

01. 07. 2013 - Redakce

Reformy ministerstva zdravotnictví se věnují celé řadě oblastí, od vztahů mezi pojišťovnami až po úhrady stomatologických úkonů. Problematiku domácího monitoringu pacientů však stále řeší pouze okrajově a stát v této oblasti nepodniká žádná konkrétní opatření. Telemedicína přitom urychluje proces vyšetření a tím šetří finanční náklady.  

Telemedicína spoří čas i peníze, zvyšuje životní úroveň pacientů 

Je samozřejmé, že ani v současné době nedovede ještě žádná technologie zcela a plně nahradit osobní kontakt lékaře a pacienta. Nicméně je často zbytečné a také velice nákladné vyžadovat u specifických diagnostických vyšetření osobní účast nemocné osoby. V těchto případech totiž pacient často do ambulance cestuje dlouhé hodiny a obdrží pouze diagnostický přístroj, který si odnese domů. Za několik dní je pak nucen ho opět do nemocnice přinést a o několik týdnů později se musí znovu sejít se svým lékařem ke konzultaci. Proces jednoho vyšetření je tedy opravdu časově namáhavý pro všechny zúčastněné, o vynaložených financích nemluvě.

Právě pro tyto pacienty existuje možnost využít telemedicíny, která dokáže tyto procesy výrazně zjednodušit domácím monitorováním. Ocení ji také skupina pacientů, u kterých chronické onemocnění vyžaduje časté kontroly v nemocnici. Ať už se jedná o kontroly krevní srážlivosti nebo například technického stavu aktivního implantátu. Samostatnou kapitolou jsou pak pacienti, u kterých by bylo možné s použitím telemedicíny zprostředkovat propuštění z nemocnice do domácího ošetřování a zajistit jim bezpečný dohled nad průběhem léčby v domácím prostředí. Tento způsob jim zaručí vyšší kvalitu života. Přesto existují v aplikaci této léčby zásadní překážky.

Pojišťovnám by se domácí monitoring pacientů finančně vyplatil, zatím však přispět nechtějí 

Kamenem úrazu jsou v tomto oboru zejména příspěvky pojišťoven. V současné době totiž pojišťovny tento způsob léčby nepodporují, a celá řada pacientů tak nemá možnost technologií telemedicíny využívat. Přitom i pro samotné pojišťovny by bylo zavedení příspěvků pro pacienty výhodné. Tento fakt zcela jasně dokazují například zkušenosti ze zahraničí. Zde byly prováděny klinické studie organizované pojišťovnami s cílem porovnat vynaložené prostředky za zdravotní péči u stejné diagnózy, a to nejprve s využitím telemedicíny a poté bez ní. Výsledky těchto studií hovoří jednoznačně – využití telemedicíny při léčbě celé řady pacientů je výhodnější jak finančně, tak z hlediska kvality péče a kvality života pacienta.

Reálnost podpory ze strany pojišťoven je však samozřejmě podmíněna jejich ochotou zlepšovat péči o pojištěnce a současně nutností šetřit. Příhodný by byl dotaz, za co jsou vlastně finance lidí vynakládány a zda jsou využity opravdu efektivně. Zde spatřujeme velký prostor pro zlepšení.

Autor komentáře: Štěpán Královec, jednatel společnosti Medical Data Transfer

Tags | ,

Komentovat článek

Astoreo auto - moto baterie bylinky CBA cestovní pojištění cestování dm dm drogerie dm drogerie markt e-shopy ekologie elektronika ENBRA energie finance Gruzie hubnutí informační technologie investice IT léto nemovitosti obchod obuv pneumatiky pojištění povinné ručení počítače připojištění rady recyklace REMA REMA Systém sport stavebnictví tipy TopGis vitamíny volný čas víno zdraví úspory Česko-gruzínská smíšená obchodní komora životní prostředí

Archiv