Rubrika | Tipy a rady

5 tipů, jak zabezpečit přístup do podniku

14. 10. 2011 - Redakce

Zajištění bezpečnosti ve firmě a kontrola přístupů patří k úkolům, které dříve či později vyvstanou před vedením každého podniku. Platí to zvláště tehdy, když firma užívá drahé přístroje nebo shromažďuje cenné informace. Řešením jsou elektronické přístupové systémy, které na základě pokročilé technologie identifikují zaměstnance. Systémy nacházejí uplatnění všude tam, kde je třeba zabezpečit vstup do budovy nebo místnosti.

Moderní systémy přinášejí lepší ochranu před nezvanými návštěvníky zvenčí, umožňují povolit vstup pouze vybrané skupině osob, ale zároveň dávají zaměstnancům větší pohodlí a zaměstnavateli skýtají dokonalý přehled o pohybu v areálu. Poradíme vám, co by systémy měly obsahovat a na co se zaměřit při výběru. Základní součástí je přístupový terminál s čtečkou, která prostřednictvím čipu nebo otisku prstu rozezná, zda přichází autorizovaný zaměstnanec, nebo nezvaný host. Podle toho se dveře buď otevřou, nebo zůstanou zavřené. Propracovaný software umožňuje nastavení správy a evidence přístupů podle potřeb firmy,

1. Volba čtečky – čip nebo otisk prstu?
Přístupové čtečky pracují s technologiemi na bázi čipů nebo otisků prstů. Výhody mluví jednoznačně pro biometrické čtečky. „Aby se mohli pracovníci  pohybovat po areálu podniku musí mít čipy neustále při sobě. Identifikační médium v podobě čipů si navíc mohou zaměstnanci navzájem půjčovat. Kontrola přístupů tím částečně ztrácí svůj efekt. Podobné riziko zcela odpadá u biometrických čteček otisků prstů,“ řekl Jiří Halousek, ředitel společnosti IReSoft, která nabízí systémy pro kontrolu přístupů. Záměna člověka je při kontrole otisku prstu prakticky vyloučená. Cenově jsou již v dnešní době čtečky otisků dostupné i pro menší firmy.

2. Rozdělení podniku do zón
V málokteré firmě je žádoucí, aby se všichni zaměstnanci volně pohybovali po všech místnostech, budovách a provozech. Proto kvalitní systémy umožňují rozdělení podniku do zón. Každý terminál s čtečkou se může stát vstupem do samostatné zóny s unikátně nastavenými přístupovými právy zaměstnanců. Počítačový program, který tvoří součást přístupového systému, umožňuje přiřadit každému zaměstnanci zóny, kde se může pohybovat. Práva lze průběžné měnit. Pokud ale podnik vyžaduje otevřený přístup do všech provozů, mohou všechny přístupové terminály tvořit jednu zónu. Systém navíc umožňuje nastavit časová pásma, kdy zaměstnanec může do daného prostoru vejít. Přístup tak lze omezit například pouze na denní dobu.

3. Kontrola nad pohybem zaměstnanců
Kvalitní přístupové systémy poskytují zaměstnavateli dokonalou kontrolu nad tím, kde se zaměstnanci pohybovali a do kterých místností, budov nebo provozů vstoupili. Netřeba zdůrazňovat, že se v životě firmy čas od času objeví nepříjemné okamžiky, kdy je potřeba podobné věci zjišťovat – například po krádeži nebo při sporu o to, zda byl určitý úkol správně splněn. Dobrý systém umožňuje vytisknout přehledné sestavy, které znázorňují, kde se zaměstnanci pohybovali a jaké konkrétní čtečky využívali. Kontrola nad pohybem zaměstnanců je však přínosná i v normálním provozu podniku. Záleží na každém zaměstnavateli, zda podrobné informace, které mu přístupový systém poskytne, využije k racionalizaci provozu, úspoře mzdových nákladů nebo jiným inovacím.

4. Výhody a pohodlí i pro zaměstnance
Elektronické přístupové systémy nepřinášejí výhody jen zaměstnavateli. Pozitivní přínos mají i pro zaměstnance. Jistě jim poskytují větší pocit bezpečí a ochrany před případnými nezvanými hosty zvenčí – vždyť například počet krádeží v kancelářích v Česku rozhodně neklesá. Ale hlavní výhodou je pohodlí. Málokdo chce s sebou nosit těžké svazky klíčů, když místo nich může otevírat dveře otiskem prstu.
5. Propojte přístupový a docházkový systém
Pokud chce firma naplno využít možnosti moderních technologií, měla by propojit kontrolu přístupů s docházkovým systémem. Povinnost evidovat pracovní dobu zaměstnanců je tuzemským podnikům přikazována zákonem. Je chytré využít k tomuto účelu praktické docházkové čtečky.  „Pokud jsou přístupový i docházkový systém kompatibilní, lze například otisky prstů uložené pro docházkový systém jednoduše přenášet i do přístupového systému a naopak. Kvalitní docházkový systém navíc přináší řadu praktických funkcí, jako je například automatické vedení evidence docházky, tvorba měsíčních výkazů práce, plánování služeb a směn nebo tvorba podkladů pro mzdy a jejich export do nejrůznějších mzdových programů,“ uvedl Patrik Starý ze společnosti IReSoft, která propojení docházkového a přístupového systému umožňuje.

Tags | ,

Komentovat článek

Astoreo auto - moto baterie bylinky CBA cestovní pojištění cestování dm dm drogerie dm drogerie markt e-shopy ekologie elektronika ENBRA energie finance Gruzie hubnutí informační technologie investice IT léto nemovitosti obchod obuv pneumatiky pojištění povinné ručení počítače připojištění rady recyklace REMA REMA Systém sport stavebnictví tipy TopGis vitamíny volný čas víno zdraví úspory Česko-gruzínská smíšená obchodní komora životní prostředí

Archiv