Rubrika | Tipy a rady

Rizika, která ohrožují pneumatiky ve vysokých letních teplotách

25. 07. 2012 - Redakce

Vysoké letní teploty pneumatikám příliš nesvědčí. Dlouhodobé vystavení pneumatik UV záření zkracuje jejich životnost a velký nárůst tlaku v pneumatikách při vysokých teplotách může v konečném důsledku vést k jejich poškození či dopravní nehodě způsobené změnou jízdních vlastností. Jaká rizika vašim pneumatikám hrozí v horkých letních dnech a jak se jich vyvarovat, vám prozradíme v několika krátkých bodech.

Urychlení procesu stárnutí

Pneumatiky byste v létě rozhodně neměli nechat na pospas slunečnímu záření. Parkování vozu v místě, na které celý den svítí slunce, zaručeně urychlí proces jejich stárnutí. „Působením UV záření ztrácejí pneumatiky svoji pružnost a po delší době dochází ke vzniku mikrotrhlin na bočnici pneumatiky. Z pryže pneumatiky se totiž postupně uvolňují antioxidanty,“ uvedl Vojtěch Schwangmaier, ředitel internetového obchodu Pneumatiky.cz, který je předním prodejcem pneumatik a příslušenství v ČR. Ideální je zaparkovat vůz v chladné garáži. Pokud však tuto možnost nemáte, zkuste alespoň parkovat ve stínu, nebo pneumatiky vhodně chraňte před slunečními paprsky.

Zhoršení komfortu jízdy

Teplota má výrazný vliv na tlakové zatížení pneumatiky. U osobních automobilů teplota ovlivní tlak v pneumatice přibližně o 10 kPa (0,1 bar) na 10 °C. Tlak je třeba před jízdou měřit za přirozené venkovní teploty. Při vysokých teplotách tlak v pneumatice roste. Může tak překročit doporučenou hodnotu a pneumatika bude přehuštěná. Při přehuštění dochází ke změně plochého tvaru běhounu na oválný, pneumatika se stává nepružnou a nedostatečně kopíruje terén. Jízda je tak nekomfortní a navíc se zvyšuje hlučnost pneumatik.

Rychlejší sjíždění dezénu

Příliš vysoký tlak v pneumatice způsobený extrémními letními teplotami způsobuje nerovnoměrné opotřebení vzorku. U přehuštěné pneumatiky je více namáhán a sjížděn dezén uprostřed běhounu pneumatiky. Opotřebení uprostřed běhounu se projeví velmi rychle, zatímco na okrajích pneumatiky vzorek zůstane pořád dostatečně hluboký. Taková pneumatika pak nevyhovuje legislativním předpisům, jelikož hlavní dezénové drážky musí mít v ČR po celé ploše dezénu minimálně 1,6 mm.
Bezpečnostní rizika

Kontaktní plocha pneumatiky s vozovkou se s rostoucím tlakem zmenšuje. Při přehuštění o 0,4 baru jsou pneumatiky náchylnější k poškození. Přehuštěné pneumatiky mají nižší přilnavost a netlumí dostatečně terénní nerovnosti, které mohou způsobit jejich poškození. „Vysoký tlak v pneumatice způsobí, že optimálně nedosedá na povrch vozovky. V důsledku toho se prodlužuje brzdná dráha a dochází k nestabilnímu chování pneumatiky, což může vést k dopravní nehodě,“ uvedl Vojtěch Schwangmaier z e-shopu Pneumatiky.cz.

Tags |

Komentovat článek

auto - moto baterie bylinky cestovní pojištění cestování e-shopy e-tržiště ekologie elektronika ENBRA energie finance Generica hory hubnutí informační technologie investování Invia IT Klára Minczinger nemovitosti notebooky návody obchod obuv pneumatiky pojištění povinné ručení počítače pracovní tipy připojištění rady software sport spoření stavebnictví styl tipy vitamíny volný čas víno zdraví zimní dovolená zábava životní prostředí

Archiv