Rubrika | Cestování, Tipy a rady

V Česku dobrovolně, v Belgii zákonem. Jednotná klasifikace hotelů pomocí zlatých hvězd stále chybí

27. 01. 2014 - Redakce

Fenomén cestování se nerozlučně pojí s ubytováním. To patří mezi stěžejní kritéria, podle kterých si lidé dovolenou vybírají. Přesto se cestovatelé ani v současnosti nemohou spolehnout na to, že 3hvězdičkový hotel v tuzemsku bude kvalitou odpovídat stejně hodnocenému hotelu švýcarskému. Systém udělování hvězd v rámci kontinentů i jednotlivých států je totiž stále velice nejednotný. V tomto článku vám představíme, jak funguje systém hodnocení hotelů v tuzemsku, a jak například ve Španělsku, Británii či USA.

Není hvězda jako hvězda

V současnosti  si  lidé  mohou  vybírat  z nepřeberného  množství  hotelů,  které  se  mezi  sebou  liší  nejen v rámci  kontinentů,  ale  i  samotných  států.  Ačkoliv  jsou  v  zahraničí  hotely,  které  se  mohou  pyšnit  i  7 hvězdami,  například  The  Burj  Al  Arab  v  Dubaji  nebo  Emirates  Palace  v  Abu  Dhabi,  bývají  ubytovací zařízení  zpravidla  hodnocena  na  stupnici  od  1  do  5  hvězdiček.  Jedna  hvězda  přitom  obsáhne pouze  základní  vybavení  a  služby,  s přibývajícím  počtem  hvězd  se  pak  úroveň  ubytování,  služeb  a individuálního  servisu  zvyšuje.  Neexistuje  však  jednotný  systém  certifikace  hotelů,  který  by  byl  pro všechny země univerzálně platný. Hotely tak mohou být například v České  republice a v Itálii označeny stejným počtem hvězdiček, přesto  se jejich úroveň a kvalita bude pravděpodobně  značně lišit. „Systém udělování certifikací prostřednictvím hvězdiček je prozatím velice nejednotný. Zatímco třeba ve Švýcarsku je hodnocení prováděno dobrovolnickou organizací, v Belgii vychází hodnocení z rozhodnutí vlády. Na Novém Zélandu si prestižní hotely za certifikaci dokonce platí,“ potvrdil rozkolísanost posudků Lukáš Przybylski, obchodní ředitel pobytového slevového portálu Slevoteka.cz.

Česká republika má systém dobrovolné klasifikace

V  České  republice  dosud  zcela  jednotný  systém  přiřazování  hotelových  hvězd  neexistuje.  Jedná  se pouze o dobrovolnou klasifikaci, která je podobně rozšířená i v jiných evropských státech, kupříkladu ve Francii.  V uplynulých  letech  se  však  snahy  o  vytvoření  nového  systému  přidělování  zlatých  certifikací objevily.  V roce  2007  založily  hotelové  asociace  z  Rakouska,  České  republiky,  Německa,  Maďarska,  Nizozemí, Švédska a Švýcarska takzvané Hotelstars Union.  Jedná  se o  společenství,  které  si  klade  za cíl ucelit klasifikaci hotelových služeb pomocí jednotné metodiky. V současné době má tato instituce již 15 členů, mezi něž nově patří například pobaltské země, Malta, Dánsko nebo Řecko. „Společná hotelová klasifikace Hotelstars má na 270 hodnoticích kritérií. Velký důraz je kladen na řízení kvality, wellness a spánkový komfort. Dalším hodnoceným kritériem je mimo jiné například komfort virtuálních hotelových služeb, tedy služeb poskytovaných prostřednictvím internetových stránek,“ objasňuje  Klára  Hájková z Asociace hotelů a restaurací.

V Belgii je hodnocení stanoveno vládou

V některých evropských zemích, mezi které se řadí třeba Belgie nebo Portugalsko, je systém hodnocení hotelů prostřednictvím hvězdiček naopak stanoven vládou. Existují zákony, které kritéria pro hodnocení hotelů pevně definují. Ve Španělsku je například systém hvězd regulován Vládním orgánem cestovního ruchu, jehož zástupci poté hodnocení předávají Federální turistické kanceláři, která zveřejňuje výsledky. V Nizozemí pak funguje od roku 2004 systém zákonné klasifikace hotelů na základě pěti kategorií. Hotely označené například 1 hvězdou patří mezi zcela základní. Musí být vybaveny postelí, stolem s židlemi, umyvadlem, oknem a topením a ze služeb mají povinnost poskytovat snídaně. Pro každých deset pokojů musí být zřízena koupelna.

V Anglii hotely hodnotí inkognito inspektoři

Britský  systém  hodnocení  hotelů  se  od  toho  českého  či  třeba  belgického  odlišuje  mimo  jiné  graficky. Kromě běžného hodnocení pomocí typických anglických  černých hvězd je  systém ostrovního  království doplněn také  oceněním  červenými  hvězdami.  Od  roku  2006  sdílí Velká Británie  společný  standard  pro hodnocení  ubytování  a  hotelů  se  Skotskem, Walesem  a  Severním  Irskem.  Za  posouzení  a  hodnocení hotelů je zodpovědná Automobilová asociace, označována jako AA, která provádí komplexní hodnocení 5hvězdičkovým systémem. Inspektoři hotely navštěvují tajně a posuzují například kvalitu uvítacích služeb a  zařízení  pro  hosty,  ale  také  pohostinnost  personálu,  jídlo  nebo  čistotu.  „Tím absolutně nejvyšším oceněním, kterého může hotel v rámci britského hodnoticího systému dosáhnout, je pět červených hvězd. Ty jsou udělovány za vynikající zařízení, služby a všestranný přístup k zákazníkovi,“ objasnil Lukáš  Przybylski z  pobytového  slevového  portálu Slevoteka.cz„Srovnávat 5hvězdičkový hotel v Londýně s 5hvězdičkovým hotelem v Praze je však pomyslnou chůzí po tenkém ledě. Mezinárodní systém hodnocení je natolik rozkolísaný, že je jasné srovnání takřka nemožné. Je však jisté, že jsou oba srovnávané hotely na vysoké úrovni co do vybavení i služeb,“ doplnil Przybylski.

Konkurence v Americe: diamanty nebo hvězdy?

Ve  Spojených  státech  amerických  existuje  hned  několik  konkurenčních  systémů  pro  hodnocení  hotelů. Zatímco  společnost  Forbes  Travel  přiřazuje  hotelům  standardně  hvězdy,  Americká  automobilová asociace,  známá  jako  AAA,  hodnotí  hotely  pomocí  unikátního  diamantového  systému.  Její  inspektoři posuzují ubytovací zařízení zpravidla bez ohlášení. Pokud posuzovaná zařízení splňují základní kritéria asociace,  jsou  schválena.  Důraz  je  přitom  kladen  na  maximální  úroveň.  Asociace  proto  zásadně necertifikuje  hotely,  které  neodpovídají  nastavené  kvalitě.  Hotel  s  jedním  diamantem  je  pak  považován za ideální ekonomickou volbu, dva a více diamantů zase garantuje čisté prostory v hotelu a dobrý servis. V diamantovém  hodnocení  však  nemusí  nutně  znamenat,  že  hotely  s  pěti  diamanty  jsou  výrazně  lepší než ty se čtyřmi. Jedná se pouze o ukazatel většího luxusu, který se projevuje třeba v tom, že hotelová služba musí fungovat nepřetržitě a odpovědět na hovor do tří zazvonění.

Tags | , ,

Komentovat článek

auto - moto baterie bylinky cestovní pojištění cestování e-shopy e-tržiště ekologie elektronika ENBRA energie finance Generica hory hubnutí informační technologie investování Invia IT Klára Minczinger nemovitosti notebooky návody obchod obuv pneumatiky pojištění povinné ručení počítače pracovní tipy připojištění rady software sport spoření stavebnictví styl tipy vitamíny volný čas víno zdraví zimní dovolená zábava životní prostředí

Archiv