Rubrika | Tipy a rady

Žáci se učí nakládat s elektroodpadem, v prvním pololetí odevzdaly 7 408 kg elektra

28. 01. 2014 - Redakce

Děti na českých školách se učí, jak nakládat s vysloužilými elektrospotřebiči. Za první pololetí odevzdaly školy zapojené do projektu Zelená škola 7 408 kilogramů elektroodpadu. Učitelé navíc oceňují „Vzdělávací program“ zaměřený na ekologii, který  v rámci projektu prakticky přispívá ke zvýšení sběru elektrozařízení nebo také interaktivně pojaté výukové materiály.

Hlavním cílem „Vzdělávacího programu“, do kterého se k dnešnímu dni zapojilo 48 Zelených škol, je především zvyšování ekologického cítění dětí a motivace ke třídění odpadu a aktivní ochraně přírody. Právě u elektroodpadu je přitom povědomí o nutnosti jeho třídění poměrně malé. K řádné recyklaci jej odevzdává jen přibližně třetina Čechů. Řada lidí přitom ani netuší, proč by měli staré spotřebiče recyklovat, což se projekt snaží změnit.

„Význam projektu vidím v tom, že musíme děti i dospělé naučit, že elektroodpad nepatří do popelnice, protože obsahuje značné množství materiálů, které se dají recyklovat a opět využít,“ uvedl Ondřej Kosař, učitel ze Základní a mateřské školy Herálec, která je zapojená do projektu Zelená škola. „Většina dospělých se v otázkách ekologického zaměření příliš neorientuje. K našemu velkému překvapení v mnoha rodinách není třídění odpadu bráno jako samozřejmost,“ upozornila jedna z vyučujících z Mateřské školy Sluníčko – Montessori v Brně.

Jak potvrzují ředitelé a učitelé zapojených škol, projekt přispívá k větší míře odpovědnosti nejen u dětí, ale i u jejich rodičů a vyučujících. „Naše škola leží mimo centrum města a sběrný dvůr je pro nás hůře dosažitelný. Tento systém sběru nás proto oslovil. Sběrný box na elektroodpad v naší škole využívají nejen děti a jejich rodiny, ale i učitelský sbor a lidé v blízkém sousedství školy,“ uvedla Marie Magerová ze Základní a mateřské školy Ivančice – Němčice. „Troufám si říci, že díky tomuto projektu nekončí drobné elektrospotřebiče a baterie v běžném komunálním odpadu, jak tomu bylo dříve,“ doplnila.

Aby si děti uvědomily, proč je důležité třídit elektroodpad, jsou v rámci „Vzdělávacího programu“ seznámeny se zajímavými souvislostmi z výroby elektrozařízení, těžby použitých surovin i s vlivem použitých materiálů na životní prostředí. Vše je jim přitom vysvětleno na elektropřístroji, který je jim nejbližší – tedy na mobilním telefonu. „Největší ohlas ve třídě vzbudily informace o mobilních telefonech. Žáky zaujalo, kolik chemických prvků a kovů je potřeba na výrobu jednoho telefonu. A dále informace o tom, jak se telefon recykluje a znovu se třídí na jednotlivé materiály, které v něm byly použity. Telefon si žáci v rámci výuky mohli také rozebrat a jednotlivé součástky si zblízka prohlédnout,“ sdělila ředitelka Základní školy Sluníčko – Montessori.

V rámci interaktivní výuky měli žáci možnost zahrát si v terénu různé hry zaměřené na třídění odpadů. Pro menší děti má program připravené pexeso a omalovánky s ekologickou tematikou. Závěr celého programu byl zakončen velkou sběrovou akcí starého elektra. „V průběhu sběrových akcí mohli děti a jejich rodiny přinést do školy nejen drobný elektroodpad, který se vejde do sběrného boxu umístěného v každé zapojené škole, ale také velké domácí spotřebiče. Za první pololetí letošního školního roku bylo na školách odevzdáno 7 408 kilogramů elektroodpadu,“ doplnil Petr Kubernát ze společnosti REMA Systém, která projekt Zelená škola realizuje.

Tags | , , , ,

Komentovat článek

auto - moto baterie bylinky cestovní pojištění cestování e-shopy e-tržiště ekologie elektronika ENBRA energie finance Generica hory hubnutí informační technologie investování Invia IT Klára Minczinger nemovitosti notebooky návody obchod obuv pneumatiky pojištění povinné ručení počítače pracovní tipy připojištění rady software sport spoření stavebnictví styl tipy vitamíny volný čas víno zdraví zimní dovolená zábava životní prostředí

Archiv