Rubrika | Cestování

Analýza dovolených na léto 2018: 60 % Čechů si dopřává all inclusive, více utrácejí i za ubytování

13. 04. 2018 - Redakce

Hlavní vlna prodeje výhodných First Minute dovolených je u konce. O nákup dovolené s předstihem přitom měli Češi letos enormní zájem, dle údajů cestovní agentury Invia vzrostla poptávka ve srovnání s loňským rokem o více než 70 %. Typickým rysem letošních dovolených je zaměření turistů na kvalitnější služby. Čeští turisté se nebojí investovat do vícehvězdičkových hotelů ani letecké dopravy, 60 % z cestovatelů si zakoupilo zájezd s all inclusive službami.

Oblast, ve které se větší chuť Čechů investovat do dovolené projevuje nejvíce, je ubytování. Zatímco loni vévodily poptávce tříhvězdičkové hotely, letos Češi prozatím preferují hotely čtyřhvězdičkové. Ty v rámci nákupu First Minute dovolených u cestovní agentury Invia upřednostnilo 36 % cestujících. Průměrná cena pobytu na osobu v této kategorii činí 15 713 korun. „Stále populárnější jsou také šesti a sedmihvězdičkové hotely, které jsou typické například pro Spojené arabské emiráty. Celková poptávka po pěti a více hvězdičkových hotelech pak oproti loňsku vzrostla prozatím o sedm procentních bodů,“ komentuje vývoj Michal Tůma, marketingový ředitel cestovní agentury Invia, která je jedničkou v prodeji dovolených přes internet. Cena dovolené v pěti nebo vícehvězdičkovém hotelu dosahuje průměrně 18 634 korun na osobu.

Zájem o all inclusive i cestu letadlem oproti loňsku vzrostl

Ani v případě stravování na sobě tuzemští turisté nešetří. Nejčastěji, až v 60 % případů, volí dovolenou s all inclusive službami. Vloni přitom all inclusive dovolené volilo zhruba 40 % cestovatelů. Druhým nejvyhledávanějším typem zájezdů jsou zájezdy s polopenzí, které pořídilo 19 % zákazníků cestovní agentury Invia. Celkem 14 % Čechů si pak v rámci First Minute nabídky vybralo dovolenou bez stravy.

V oblasti dopravy u Čechů stejně jako v loňské sezóně vede cestování letadlem. „Zájem o leteckou dopravu meziročně narostl. Letos dávají letadlu přednost dokonce téměř tři čtvrtiny všech cestujících. Za letecký zájezd na léto utratili v průměru 16 140 korun na osobu,“ doplňuje Michal Tůma z cestovní agentury Invia, jež nabízí tisíce zájezdů na letní sezónu. Po vlastní ose na dovolenou vyrazí 20 % turistů, zhruba 7 % nakupujících pak volilo cestu autobusem.

Řecko je stále na špici, zájem o Egypt roste

Zatímco při výběru služeb na dovolené se nákupní chování Čechů mění, žebříček oblíbených cílových lokalit zůstává letos téměř stejný. Nejvyhledávanější destinací v rámci First Minute dovolených zůstává tradičně Řecko, následováno je Bulharskem a Chorvatskem. Do jedné z těchto tří nejpopulárnějších zemí vyrazí téměř polovina turistů. Skokanem sezóny se stal Egypt, který pro svou dovolenou zvolilo prozatím 11 % turistů. Pětici nejpopulárnějších dovolenkových cílů poté uzavírá Turecko, jež se podobně jako Tunisko těší stále větší oblibě. Za letní dovolenou koupenou s předstihem zaplatili tuzemští turisté průměrně 13 609 korun na osobu.

Prodej dovolených podle destinací

Destinace Podíl na prodeji léto 2018 Průměrná cena na osobu 2018
Řecko 21 % 16 556 Kč
Bulharsko 14 % 13 220 Kč
Chorvatsko 12 % 8 073 Kč
Egypt 11 % 14 505 Kč
Turecko 9 % 16 838 Kč
Itálie 8,5 % 8 093 Kč
Tunisko 7 % 13 225 Kč
Španělsko 3 % 17 811 Kč
Kypr 2 % 17 492 Kč
Maďarsko 2 % 6 163 Kč

 

Prodej dovolených podle úrovně hotelu

Typ ubytování Podíl na prodeji léto 2018 Průměrná cena na osobu 2018
Hotel 4* 36 % 15 713 Kč
Hotel 3* 36 % 12 162 Kč
Hotel 5* a více 11 % 18 634 Kč
Hotel 2* a méně 6 % 8 922 Kč
Bez označení 11 % 8 813 Kč

 

Prodej dovolených podle typu dopravy

Typ dopravy Podíl na prodeji léto 2018 Průměrná cena na osobu 2018
Letecky 72 % 16 140 Kč
Vlastní 20 % 6 576 Kč
Autobus 7 % 7 879 Kč

 

Prodej dovolených podle typu stravy

Typ stravy Podíl na prodeji léto 2018 Průměrná cena na osobu 2018
All inclusive 55 % 15 823 Kč
Polopenze 19 % 11 222 Kč
Bez stravy 14 % 6 405 Kč
Snídaně 6 % 12 015 Kč
Ultra all inclusive 4 % 18 747 Kč
Plná penze 1 % 19 834 Kč
Light all inclusive 1 % 14 524 Kč

 

Zdroj: Statistiky Invia

 

Komentovat článek

Astoreo auto - moto baterie bylinky CBA cestovní pojištění cestování dm dm drogerie dm drogerie markt e-shopy ekologie elektronika ENBRA energie finance Gruzie hubnutí informační technologie investice IT léto nemovitosti obchod obuv pneumatiky pojištění povinné ručení počítače připojištění rady recyklace REMA REMA Systém sport stavebnictví tipy TopGis vitamíny volný čas víno zdraví úspory Česko-gruzínská smíšená obchodní komora životní prostředí

Archiv