Bezpečnostní systémy v autech budou povinné. Řidiči si s nimi často neví rady
29. 08. 2019 - Redakce
Devět z deseti úmrtí a zranění na silnicích je způsobeno lidskou chybou. Podle Evropské komise mají nehodovost snížit povinné bezpečnostní prvky v automobilech. Čeští řidiči na takto vybavená auta ale často finančně nedosáhnou a pokud ano, mnohdy je neumí využít.
Bezpečnostní parkovací senzory, černá skříňka, nebo například varovný hlásič při usínání řidiče. To jsou jen některé z patnácti prvků, kterými mají být od roku 2022 povinně vybavena evropská vozidla. Tyto technologie mají sloužit k na ochranu cestujících, chodců a cyklistů. „Na našich silnicích každý rok přijde o život 25 tisíc lidí. Naprostá většina těchto nehod je způsobena lidskou chybou. Můžeme a musíme proti tomu něco udělat. S novými pokročilými bezpečnostními prvky, které budou povinné, můžeme dosáhnout podobných výsledků, jako když byly poprvé zavedeny bezpečnostní pásy. Mnoho těchto prvků již existuje zejména u luxusnějších vozů. Teď zvýšíme bezpečnost u všech vozidel a připravíme cestu pro propojenou a automatizovanou mobilitu budoucnosti,“ uvádí eurokomisařka Elżbieta Bieńkowska.
Takzvané aktivní bezpečnostní technologie, které mají pomáhat s krizovými situacemi na cestách, může znát většina řidičů z praxe. První vlna těchto systémů je totiž v dnešní době osazena přibližně v 80 až 90 procentech automobilů na evropských silnicích. Příkladem může být protiblokovací systém ABS nebo elektronická kontrola stability ESC. Přicházející druhá vlna počítá s využitím nejmodernějších technologií, jako jsou palubní senzory, kamery, radary, lasery a GPS systémy.
Evropská asociace výrobců automobilů ovšem upozorňuje, že splnění nových požadavků je pro automobilky minimálně obtížné a problém vidí i z pohledu řidičů. „I dnes jsou automobily vybaveny širokou škálou bezpečnostních opatření. Znepokojuje nás ale fakt, že mnoho řidičů jednoduše o těchto stávajících technologiích vůbec neví. Jak to tedy asi bude s mnoha novými bezpečnostními prvky, které budou namontovány do všech nových osobních automobilů za pár let,“ říká Erik Jonnaert, generální tajemník ACEA.
Bezpečnostní prvky na českých silnicích
Že mají s některými prvky v automobilech problém také čeští řidiči, potvrzují i instruktoři školení pro řidiče pořádaných leasingovou společností Arval spolu s Akademií dopravního vzdělávání Dekra. „Naši školitelé se běžně setkávají s tím, že klienti mají svá auta osazena prvky, o kterých nejen že neví, jak je používat, ale dokonce ani netuší, že je mají. Často totiž absolvovali autoškolu v době, když ještě podobné systémy neexistovaly a tak je ignorují i ve svých autech, protože jim nerozumí,“ popisuje Ivana Vizinová, Training & Delivery Specialist společnosti Arval CZ.
Dalším úskalím bezpečných aut v České republice je jejich dostupnost. V porovnání s Evropskou unií řídí podle Arvalu průměrný český řidič o pět let starší vozidlo než průměrný občan unie, takže těmto vozidlům bezpečnostní prvky často chybí, nebo jsou zastaralé. „Je nutné si uvědomit, že moderní automobily přináší řadu bezpečnostních prvků, které chrání posádku i okolí kolem vozidla, a přispívají tak ke snižování počtu nehod či jejich následků. Dalším přínosem moderních technologií vozidel je nižší spotřeba paliva, tedy nižší provozní náklady na nákup pohonných hmot, které mohou tvořit dvacet až čtyřicet procent celkových nákladů vozového parku,“ dodává Ivana Vizinová.
Podle Jonnaerta z ACEA by ale současné technologie vozidel neměly být jedinou odpovědí na zavedení bezpečného a plynulého provozu na silnicích. „Abychom omezili dopravní nehody a úmrtí, musíme zkombinovat technologii vozidel s vylepšenou silniční infrastrukturou, ale i bezpečnějším chováním řidičů,“ dodal.