Rubrika | Naše téma

Ekologická řešení v logistice nejsou jen marketingovým tahem. Kde přinášejí reálné úspory?

15. 02. 2023 - Redakce

Udržitelnost je přirozenou součástí moderní logistiky. Ekologická řešení totiž nejsou jen marketingovou fasádou, ale reálně šetří peníze. V oblasti logistiky znamenají investice do ekologického pohonu vozidel, snižování tepelných úniků při přepravě a skladování nebo úsporných druhů osvětlení významné úspory v provozních nákladech.

Dopad nákladní dopravy na životní prostředí je bezpochyby významný a logistické společnosti se jej snaží snižovat nejen prospěšnými aktivitami, jako je například vysazování stromů, ale zejména optimalizací svého provozu. Přínos těchto opatření pro ochranu přírody je masivní a firmám se vyplatí, protože se ekologická řešení promítají do jejich finanční výkonnosti.

„Ekologie a správné hospodaření jdou ruku v ruce. Zaměřujeme se třeba na omezení jízd naprázdno. Příkladem je, když stejné vozidlo po dodání zboží vyzvedne při cestě zpět další zakázky s rozvozem v následující dny dle přání našich zákazníků. Pokud by dispečer neměl dostatek zakázek ke svozu, naplánuje například svoz prázdných palet od odběratelů, právě z důvodu eliminace nevytížených kapacit vozů v obou směrech jízdy, čímž eliminuje i prázdné kilometry. To snižuje náklady na dopravu a urychluje procesy v dodavatelském řetězci. Naši řidiči také absolvují školení ekologické jízdy,“ popisuje Michaela Dražanová, Fresh Logistics Director Raben pro Českou republiku a Slovensko.

Kromě optimálního využití kapacit vozidel se Raben snaží pečlivě plánovat trasy tak, aby byl počet najetých kilometrů co nejnižší. Nejnáročnější plánování vyžaduje přeprava čerstvých potravin, u kterých je potřeba udržovat optimální teplotu, navíc mají krátkou trvanlivost. Služba Fresh Logistics od Raben využívá efektivní plánovací systém k optimálnímu využití kapacit vozidel a pravidelně obnovuje svůj vozový park tak, aby zaručil kvalitu poskytovaných služeb.

Chlazení s minimálním rizikem pro životní prostředí

Do svých skladů společnost pořídila vysoce účinný a nízkoenergetický chladicí systém založený na minimálním množství amoniaku a glykolu, aby se minimalizovalo riziko pro životní prostředí. „Tento systém disponuje nepřetržitým sledováním provozu a stavu zařízení pomocí IT systémů, aby byla zaručena správná teplota, a tím i bezpečnost skladovaných produktů,“ doplnila Michaela Dražanová.

Kromě toho je tepelná energie z chladicího systému rekuperována a využívána pro odmrazování chladicích věží. Sklady jsou vybavené elektrickými překládacími rampami. To vše pomáhá efektivně hospodařit s energiemi.

Ve skladech Raben rovněž postupně přechází na moderní a ekologicky bezpečnější lithium-iontové vysokozdvižné vozíky, které jsou díky své dlouhé provozní době efektivnější a zaručují lepší manipulační kapacitu. Sklady jsou vybavené nejmodernějšími protipožárními řešeními a energeticky úsporným LED osvětlením.

Evropská politika zvýhodňuje ekologická vozidla

Země Evropské unie ekologická řešení v nákladní dopravě podporují slevami na poplatcích. „Mýtné pro nákladní automobily splňující vyšší EURO normy je výrazně nižší než pro vozidla nižší třídy. Díky úsporám na silničních poplatcích a nižší spotřebě paliva se proto mnoho společností, včetně té naší, rozhodne pořídit nejmodernější, a tedy nejekologičtější vozový park, přestože primární investice je vyšší než u běžných vozidel,“ komentuje Michaela Dražanová.

Podle údajů Evropské agentury pro životní prostředí z roku 2018 stojí nákladní auta za 6 procenty z celkově vyprodukovaných emisí oxidu uhličitého v EU. V dlouhodobém pohledu se toto procento příliš snižovat nedaří, je však potřeba vzít v úvahu, že se objem nákladní dopravy neustále zvyšuje. Z toho vyplývá, že v současnosti jsou nákladní auta mnohem šetrnější k přírodě, než tomu bylo třeba před třiceti lety.

Přechod na nízkoemisní druhy nákladních vozidel je trend, který ovlivňuje logistický trh už desítky let. V připravované emisní normě Euro 7, která by měla začít platit v polovině roku 2025, se přitom u nákladních aut a autobusů počítá s dalším snížením emisí do roku 2035, konkrétně oxidů dusíku o 56 procent a pevných částic o 39 procent.

Komentovat článek

Astoreo auto - moto baterie bylinky CBA cestovní pojištění cestování dm dm drogerie dm drogerie markt e-shopy ekologie elektronika ENBRA energie finance Gruzie hubnutí informační technologie investice IT léto nemovitosti obchod obuv pneumatiky pojištění povinné ručení počítače připojištění rady recyklace REMA REMA Systém sport stavebnictví tipy TopGis vitamíny volný čas víno zdraví úspory Česko-gruzínská smíšená obchodní komora životní prostředí

Archiv