Rubrika | Naše téma

Jak se motivovat ke studiu jazyků? Důležité jsou reálné cíle i výběr lektora

22. 07. 2020 - Redakce

Z výzkumů Českého statistického úřadu vyplývá, že bezmála třetina Čechů neumí žádný cizí jazyk. Zhruba polovina jich má pocit, že další jazykové vzdělání ani nepotřebuje. A ti, kteří se přece jen snaží, se často při zdokonalování jazykových dovedností motají v kruzích. Podle Simony Škurkové, ředitelky jazykové školy Lingua Centrum, je největším problémem Čechů nedostatek motivace. Ve svém komentáři uvádí, jak se ke studiu jazyků motivovat a nenechat se odradit hned na začátku.

Řada studentů si při výuce cizích jazyků klade nereálné cíle. Týkají se především očekávání velmi rychlého pokroku. Studenti se domnívají, že budou za rok v novém jazyce bezchybně vést obchodní jednání, ačkoli studiu věnují obligátních devadesát minut týdně. V horším případě pak zázračné výsledky nabídne sám učitel, či dokonce škola. Hesla jako „anglicky snadno a rychle“ či „anglicky za týden“ jsou sice atraktivním reklamním sloganem, nicméně taková očekávání se jen těžko mohou setkat s úspěchem. Studium jazyka vyžaduje svůj čas.

Při jazykovém vzdělávání je proto základem určit si správné mety. Pro někoho je to povýšení v práci, pro jiného plynulý rozhovor se zahraničním kolegou. Vhodné je určit si více kratších motivačních cílů, kterých lze dosahovat postupně. A je navíc důležité učit se o tom, co člověka baví a nebát se si lekce po domluvě s lektorem přizpůsobit.

Lektor dokáže nadchnout i odradit

Zásadní vliv na motivaci studenta totiž přichází i z vnějšku. Právě výběr lektora je absolutní základ. Vždy, a to neplatí jen o jazycích, je důležité mít učitele, se kterým si člověk rozumí a na jehož hodiny se těší. Lidé si často myslí, že když začnou chodit na lekce a s lektorem nejsou spokojeni, nemohou nic změnit.

Takové přesvědčení ale vede k tomu, že student ztratí nadšení, je demotivován a výuku dřív nebo později přestane pod různými záminkami navštěvovat. Jazykové školy přitom rády vyjdou vstříc a změnu lektora nepovažují za nic osobního. Zatímco na základní či střední škole si vyučujícího vybrat nelze, v dospělosti ano.

Motivovat může i zaměstnavatel

Velkou motivací se nakonec mohou stát i finance, což je informace cenná především pro zaměstnavatele. V roce 2016 přispěly podle Českého statistického úřadu firmy svým zaměstnancům zhruba na třetinu absolvovaných jazykových kurzů. Student tak není zatížen celou částkou za kurz a může studovat déle a intenzivněji, navíc s vidinou povýšení nebo přesunu do zahraničí, což je velmi silná motivace. Ze statistik naší školy přitom vyplývá, že z pracovních důvodů studuje až 80 procent dospělých účastníků neformálního vzdělávání.

V případě jazykového vzdělávání jako zaměstnaneckého benefitu existuje také další zásadní motivační faktor: dobrá jazyková škola umí společnosti poskytnout okamžitý přehled o pokroku studenta, jeho hodnocení a docházce. Zaměstnavatel i student tak získají jistotu, že vše funguje, jak má, a investice do vzdělání má svůj smysl.

Simona Škurková, ředitelka jazykové školy Lingua Centrum –

Komentovat článek

Astoreo auto - moto baterie bylinky CBA cestovní pojištění cestování dm dm drogerie dm drogerie markt e-shopy ekologie elektronika ENBRA energie finance Gruzie hubnutí informační technologie investice IT léto nemovitosti obchod obuv pneumatiky pojištění povinné ručení počítače připojištění rady recyklace REMA REMA Systém sport stavebnictví tipy TopGis vitamíny volný čas víno zdraví úspory Česko-gruzínská smíšená obchodní komora životní prostředí

Archiv