Rubrika | Naše téma, Zdraví

Komentář lékaře: Ztráta paměti hrozí více mužům. Důvodem je andropauza a pokles hladiny testosteronu

30. 07. 2020 - Redakce

Občasné zapomínání je přirozené a setkává se s ním každý. Pokud se však ztráta paměti stává každodenním problémem, je třeba situaci řešit. U mužů je jedním z nejčastějších důvodů andropauza, která způsobuje hormonální výkyvy. V důsledku toho se muži s přibývajícím věkem potýkají se zhoršenou koncentrací a ztrátou paměti. Vliv andropauzy na kognitivní funkce popisuje ve svém komentáři renomovaný sexuolog Pavel Turčan.

Četné výzkumy ukazují, že muži mají oproti ženám vyšší pravděpodobnost výskytu kognitivních poruch. Obecně se u nich v dřívějším věku než u žen projevuje ztráta paměti a zhoršené soustředění. Stojí za tím klesající hladina testosteronu. Přestože se tyto projevy vyskytují převážně po 65. roce života, u některých mužů lze první příznaky pozorovat již po třicátých narozeninách.

Co způsobuje ztrátu paměti?

U mladých mužů je hladina testosteronu regulována zejména pomocí hormonu kortizolu. Tento takzvaný stresový hormon má na starosti především funkci neurotransmiterů – jde o látky, které slouží k přenášení vzruchů, tedy ke komunikaci v mozku. V období andropauzy však hladina testosteronu výrazně klesá a kortizol již nemůže míru testosteronu účinně regulovat. Výsledkem toho je stav, kdy funkce neurotransmiterů začíná selhávat, což způsobuje krátkodobé výpadky paměti. Zhoršení soustředění a paměti se tak může projevit již v raných stádiích andropauzy, kdy se produkce testosteronu začíná přirozeně snižovat.

Se zhoršenou pamětí lze bojovat

Ztráta paměti je omezující i frustrující a přímo ovlivňuje všechny další aspekty života. Muži se však těmto příznakům andropauzy nemusejí podvolit bez boje. Díky úpravě životního stylu lze hladinu hormonů stabilizovat a projevy mužského přechodu zmírnit. Základem je zdravý jídelníček, který je možné podpořit i užíváním kvalitních doplňků stravy – vhodný je například Sarapis pro muže s obsahem rostlinných výtažků, jež přispívají k udržování normální hladiny testosteronu v krvi, působí proti únavě a napomáhají lepšímu soustředění. Důležitý je dostatek pohybu, ideálně chůze, jízda na kole či plavání, a především následně patřičný odpočinek, hlavně dostatečně dlouhý a kvalitní spánek, protože testosteron se v těle tvoří zejména v nejhlubší fázi spánku.

Největším nepřítelem je stres

V neposlední řadě je třeba odbourat stres, který dlouhodobě narušuje hladinu hormonů v těle. Právě muži v permanentním a dlouhodobém stresu, jimž mozek takzvaně „pracuje“ i v noci, jsou v tomto směru rizikovou skupinou. Je nutné taktéž podotknout, že jedním z projevů nedostatku testosteronu může být nespavost či poruchy spánku. Nedostatečný a nekvalitní spánek zároveň způsobuje nízkou produkci testosteronu. Muži se tak ocitají v začarovaném kruhu, z něhož se někdy těžko hledá cesta ven. Změna životosprávy může v tomto směru pomoci, bohužel ale ne vždy. Proto je vhodné si nechat hladinu testosteronu vyšetřit z odběru krve, nejlépe u sexuologa či androloga.

Autor komentáře: Gynekolog a sexuolog MUDr. Pavel Turčan

Komentovat článek

auto - moto baterie bylinky cestovní pojištění cestování e-shopy e-tržiště ekologie elektronika ENBRA energie finance Generica hory hubnutí informační technologie investování Invia IT Klára Minczinger nemovitosti notebooky návody obchod obuv pneumatiky pojištění povinné ručení počítače pracovní tipy připojištění rady software sport spoření stavebnictví styl tipy vitamíny volný čas víno zdraví zimní dovolená zábava životní prostředí

Archiv