Rubrika | Tipy a rady

Krizová linka důvěry řeší obavy lidí z koronaviru

20. 03. 2020 - Redakce

Koronavirová nákaza šířící se Českou republikou proměnila práci na krizové lince důvěry. Na pracovníky Modré linky se stále častěji obracejí lidé, kteří řeší obavy z budoucnosti a pociťují úzkost z obtížné a nejisté situace. Odborníci doporučují, že jen vyslovení obav a svěření se druhému člověku pomáhá.

Pracovníci krizové linky důvěry jsou v pohotovostním stavu denně od 9 do 21 hodin. Služby Modré linky jsou aktuálně posíleny a cílem je být co nejvíce k dispozici pomocí telefonů, e-mailů, Skypu či chatu. Lidé se na linku mohou obracet bezplatně a anonymně, vždy je dodržován Kodex pracovníků linek důvěry.

„Témata rozhovorů na lince většinou nejsou veselá, jelikož se nám lidé svěřují se svými problémy, trápeními, nepříjemnými zážitky, smutky, samotou a traumaty. Někdy býváme úplně první, kteří daný problém slyší, protože se mnohdy člověk bojí svěřit svým blízkým nebo prostě neví, kde hledat pomoc. Potřebuje vyslechnout, poradit a podpořit,“ uvádí Hana Regnerová, ředitelka Modré linky.

V současnosti Modrá linka zaznamenává telefonáty, chaty a e-maily týkající se aktuální situace související s koronavirovou nákazou. Lidé musí zůstat doma, a ne vždy je to prostředí, ve kterém se cítí dobře, mnohdy na ně doléhá samota a někdy jsou vyčerpávající rodinné vztahy. Izolace od společenského ruchu či možnosti každodenních aktivit je pro mnohé velká psychická zátěž a může vyvolávat až úzkostné stavy.

„Při této nouzové situaci se otevírají otázky ohledně zdraví a vlastní budoucnosti. Lidé se ptají – Co bude? Jak se to bude vyvíjet? Jak dlouho můžu takto vydržet? Co práce – nevyhodí mě? Zaplatím hypotéku, vydržím to doma s dětmi? Neonemocním, když mám slabé plíce, nejsem na tom zdravotně dobře, jsem v rizikové skupině? Kdo mi nakoupí? I tyto témata nyní na lince řešíme,“ popisuje aktuální obavy občanů Hana Regnerová. „Neznáme odpovědi na všechny otázky, mnohdy ani žádné univerzální nejsou, ale jde o to, že člověk vysloví či napíše svou obavu nahlas. Pak může dojít k určitému psychickému uvolnění a možnosti hledat pro sebe řešení či cestu k vlastnímu uklidnění, vyrovnání se a zvládnutí zátěže a trápení,“ dodává.

Na základě dlouholetých zkušenosti pracovníci krizové linky důvěry doporučují všem těm, kteří prožívají těžké chvíle, aby se svěřili a nebáli se promluvit si s tím, komu důvěřují a je jim blízký. Pokud to z nejrůznějších důvodů nelze, potom lze vytočit telefonní číslo Modré linky, přihlásit se do chatu nebo odeslat e-mail. Lidé by neměli cítit ostych ani obavy a uvědomit si, že konverzaci mohou ukončit kdykoliv. „Hlas druhého člověka, odbornost krizového pracovníka, získání nových informací, jiného úhlu pohledu či jen vyslechnutí, opravdu pomáhá,“ uzavírá Hana Regnerová a dodává, že za Modrou linku všem přeje co nejklidnější vyváznutí z obtíží těchto dnů.

Komentovat článek

auto - moto baterie bylinky cestovní pojištění cestování e-shopy e-tržiště ekologie elektronika ENBRA energie finance Generica hory hubnutí informační technologie investování Invia IT Klára Minczinger nemovitosti notebooky návody obchod obuv pneumatiky pojištění povinné ručení počítače pracovní tipy připojištění rady software sport spoření stavebnictví styl tipy vitamíny volný čas víno zdraví zimní dovolená zábava životní prostředí

Archiv