Rubrika | Naše téma

Nouzový stav v našem obýváku

31. 03. 2020 - Redakce

Současný nouzový stav, ve kterém jsme se ocitli, přinesl do života rodiny výrazné změny. Obzvlášť zátěžová situace nastává v rodinách, kde mezilidské vztahy nebyly jednoduché již před karanténou. A co s tím nyní dál?

V aktuální situaci jsme většinu času doma. Trávení společného času je hezká věc, ale nemusí být jednoduchá v situaci, kdy se snažíme skloubit práci, školní povinnosti dětí a zajištění chodu domácnosti, a navíc k tomu všemu se nám nevyhnou obavy o naše prarodiče či nemocné. „I fungující vztahy mohou být nyní vyhrocenější. Ale velmi náročné situace pak vznikají v partnerských vztazích, které dlouhodobě nefungují nebo pokud se manželé rozcházejí,” říká mediátorka Ivana Hamadová z organizace Modrá linka, která nabízí pomoc rodičům při rozchodu.

Partnerské konflikty a nouzový stav

Co by v této době, plné vypjatých emocí a obav, mohlo pomoci? „Mohlo by pomoci odložit velká témata, až pomine tento stav a soustředit se na zajištění každodenních potřeb. Říkat nahlas, jak se cítíte, a když se neovládnete, tak si to nevyčítat a obyčejně se omluvit. Společně si říct, jak to teď budete dělat a nastavit si společná pravidla. Snažit se řešit věci v klidu a nezatahovat do svých hádek děti,“ radí mediátorka Jana Pánková z Modré linky.

Dítě a hádky doma

Pokud je doma dusná atmosféra a napětí, dítě to logicky vnímá a na rodinnou situaci reaguje například zlobením či při vyhrocenějších a dlouhotrvajících sporech může reagovat nočním pomočováním, záchvaty vzteku, může se více uzavřít do sebe nebo situace využívat, jelikož pevně stanovená pravidla přestávají platit.

V tomto nesnadném čase je pro dítě obzvlášť důležité mít nějakou jistotu, bezpečí, oporu. Je důležité spolu i s dětmi mluvit o tom, co se děje, vyříkávat si možná nedorozumění, domlouvat se na společném fungování, nastavovat pravidla, která vnesou systém do nejistého času. „Dítě potřebuje vidět, že rodiče spolu dokáží komunikovat alespoň v nouzových situacích. I přes vyhrocenější komunikaci je potřeba dítěti zdůrazňovat, že to, co se děje, není jeho vina,“ říká Eliška Plánská, psycholožka Modré linky, která pomáhá dětem při rozvodu rodičů.

Dopřejte dítěti on-line kontakt s blízkými

Pro dítě je nyní důležité zajištění alespoň on-line kontaktu s oběma rodiči či dalšími příbuznými. Podpořte jeho kontakt s kamarády, spolužáky, učiteli či psychologem. Ptejte se dětí, co by potřebovaly, projevte zájem o jejich pocity a prožívání současné situace (rodinné i koronavirové), dopřejte jim i sobě klid a soukromí.

A čím můžete svému dítěti prospět možná nejvíce? Postarejte se o sebe a své potřeby. Pokud bude dítě cítit, že vy jste v pořádku a v bezpečí, bude se tak cítit i samo. Nedělejte si z dítěte partnera ani terapeuta, ale vezměte zodpovědnost za sebe a buďte v kontaktu s přáteli a nebojte se využít i odbornou podporu.

„Je na vás, k čemu nouzový stav využijete, máte to ve svých rukou. Může pomoci poukázat na zdroje, o kterých možná ani nevíte, že je máte, upevnit v tom, co funguje, přinést vděk za to, co máte a zvládáte. Všechno má svůj čas, přijde den, kdy se půjdeme bez roušek prodýchat na čerstvý vzduch,“ dodává Ivana Hamadová.

Ukázkový dotaz:

Dobrý den, Modrá linko,
no on ten den teda moc dobrý není, asi pro nikoho. Jsem v invalidním důchodu, jsem vlastně jen doma, ale stejně mám hrozný strach, že chytnu ten koronavirus. Já nikam nechodím, s dcerou si telefonujeme, ale i tak mám strach, někdy mě to úplně přemůže, až mám pocit, že omdlím. Taky mám strach, že mi dojdou léky a já budu muset pro ně dojít. Jak mám tuhle hrůzu zvládnout? Máte pro mě nějakou radu?

Marie, 52 let

_________________________

Dobrý den, Marie,

vážíme si důvěry a upřímnosti, se kterou se na nás obracíte. Ptáte se nás, jak zvládnout tu „hrůzu“ – tedy současnou situaci, ve které pociťujete výrazný strach. Zůstáváte doma, ale máte také obavy z toho, že budete muset jít pro léky. Je moc dobře, že si říkáte o pomoc. Není to vůbec samozřejmost, že se o sebe takto staráte.
Píšete o strachu, který máte. Mít strach je za současného stavu úplně přirozené. Pokud je ho tak akorát, bývá vlastně dobrou pomocí, která vede k zodpovědnému chování (třeba zbytečně nechodit ven, nosit roušky, mýt si ruce). Pokud je strachu více, může člověka opravdu omezovat a zahlcovat, jak píšete. Někteří lidé strach buď nepociťují, nebo jej popírají, situaci zesměšňují a dělají si legraci z existujících opatření, nebo je zcela ignorují. Říkám si, že pociťovat strach a uvědomovat si ho je lepší, než tato možnost. Teď je ale důležité strach zmírnit tak, aby byl snesitelný a nepřemáhal Vás.

Určitě jsou tu možnosti, které můžete ke „zkrocení strachu“ vyzkoušet. Vždycky je tu určitý nezbytný základ: zachování určitého režimu a řádu, který dává oporu a jistotu. Vstávání a uložení ke spánku v přibližně stejnou denní hodinu, pravidelný čas k práci (třeba v domácnosti) i odpočinku. K tomu patří, pokud je to možné, dobrá životospráva: spánek, strava, tekutiny v dobré kvalitě i množství, dostatek pohybu (i doma se dá cvičit, dnes je například k dispozici hodně cvičení na doma online), pobyt na čerstvém vzduchu a slunci (třeba si otevřít okno, pobýt na balkoně), smysluplná náplň dne, kterou si člověk předem naplánuje – například den, půlden nebo i několik hodin dopředu, jak je to možné.

Jistě je prospěšné také relaxovat – autogenní tréning, progresivní svalová relaxace, meditace – návodů a programů je možné najít celou řadu například na YouTube. Je to vhodné jak preventivně, tak i ve chvílích, kdy na Vás přichází silnější obavy. Relaxace aktivuje systém, který člověka zklidňuje a navozuje pocit klidu, podporuje lepší náladu.

Pokud Vás potká velký nápor strachu, můžete využít techniky dýchání – delší nádechy i výdechy (výdech o něco delší, než nádech). Je možné také zkusit „krabicové dýchání“: 1. nádech – počítat do čtyř, 2. pauza – počítat do čtyř, 3. výdech – počítat do čtyř, 4. pauza – počítat do čtyř. Opakovat, než člověku bude lépe. Také pomáhá hlouběji dýchat a přitom pozorovat okolí, v duchu či nahlas si pojmenovat, co vidím. Stačí úplně obyčejně popisovat – „vidím mobil, má bílou barvu, značka Sony; vidím tužku, modrou, není ořezaná…“. Můžete zkusit i jinou techniku, která je založena také na hlubším dýchání a uvědomění si všeho, co vidím, slyším, hmatám, čichám, chutnám; pěkně jedno po druhém. Odvede to pozornost a pomůže ke zklidnění.
Doporučuje se také jedna technika, která může znít zvláštně. Dát strachu jasně určený prostor, třeba si říct, že strachovat se budu od 9 do 10 ráno. Když strach přijde jindy, je třeba si říct – ano, mám strach, to je v pořádku, ale odložím ho na pro něj určenou dobu. V určenou dobu si můžete strach uvědomit a pozorovat, pokud bude silný, prodýchat nebo použít jinou techniku, můžete ho s někým sdílet apod. Samozřejmě, je to jen na Vás, co vyzkoušíte, každému vyhovuje něco jiného.

Máte také velkou obavu z toho, že budete muset jít ven z domu. Je to pochopitelné a je dobře, že ven nevycházíte a chráníte se. Myslím, že ven ani vycházet není nutné – nyní je spousta dobrovolníků, kteří léky mohou vyzvednout, pokud jim přepošlete elektronický předpis. Můžete si najít číslo na nejbližší linku důvěry a říci si o kontakt, nebo hledat na internetu.
Přejeme, abyste situaci zvládla co nejlépe. Vždycky můžete volat na linku důvěry, nebo si říci o 30 minutovou terapii po telefonu či online na www.terap.io.

Držíme Vám palce, pokud bude třeba, jsme Vám k dispozici.

Modrá linka

Kontakty jsou uvedeny na www.modralinka.cz
Telefony dostupné každý den od 9. do 21. hodiny – 608 902 410, 731 197 477 a Skype: modralinka
help@modralinka.cz
chat.modralinka.cz (nyní otevíráme chatové místnosti každý den od 12. do 21. hodiny)

Komentovat článek

auto - moto baterie bylinky cestovní pojištění cestování e-shopy e-tržiště ekologie elektronika ENBRA energie finance Generica hory hubnutí informační technologie investování Invia IT Klára Minczinger nemovitosti notebooky návody obchod obuv pneumatiky pojištění povinné ručení počítače pracovní tipy připojištění rady software sport spoření stavebnictví styl tipy vitamíny volný čas víno zdraví zimní dovolená zábava životní prostředí

Archiv