Rubrika | Naše téma

Obchvat Havlíčkova Brodu, Telč či zámek Plumlov. Podívejte se na letecké snímky, které dělí dva roky

20. 12. 2022 - Redakce

Pravidelné letecké snímkování Česka ukazuje, jak se s postupem času mění charakter krajiny i zástavby. Podívejte se na fotografie některých vybraných míst, které v letech 2020 a 2022 pořídila brněnská společnost TopGis. Pozorovat můžete rozdíly v detailech snímků – ty starší jsou ve standardním rozlišení 12,5 centimetru na pixel, novější v rozlišení 5 centimetrů na pixel –, ale i v tom, jak jednotlivá místa vypadají ve vegetačním období a mimo ně.

Snímky České republiky pravidelně pořizuje brněnská společnost TopGis za pomoci dvojice letadel Cessna 404 a Partenavia P68. V loňském roce společnost dokončila již třetí kolo snímkování celé země, letos s ním začala po čtvrté. Hlavní partner snímkování Česka je Seznam.cz, který nové foto pravidelně publikuje na portálu Mapy.cz. Kromě toho jsou aktualizované ortofotomapy dostupné na portále Chytremapy.cz a v mapových aplikacích pro města a obce GisOnline.cz.

Na vybraných snímcích z let 2020 a 2022 je vidět například postup prací při budování obchvatu Havlíčkova Brodu, hrady Bítov a Helfštýn, historická Telč či zámek Plumlov. V detailech je rovněž ke shlédnutí brněnský automotodrom či tamní zoologická zahrada.

„Starší snímky byly pořízeny v roce 2020 a jsou ve standardním rozlišení 12,5 pixelu na centimetr, které využíváme u snímkování celého Česka. Pořízené jsou ve vegetačním období, přibližně od května do září. Novější snímky mají detailnější rozlišení 5 centimetrů na pixel a pořízené jsou v mimovegetačním období, aby vyniklo maximum detailu. Rozdíly jsou patrné na první pohled,“ říká Drahomíra Zedníčková, výkonná ředitelka společnosti TopGis.

Letecké snímkování s rozlišením pět centimetrů na pixel se pro pořízení plošné ortofotomapy Česka nevyužívá. Fotografie s vysokou mírou detailů jsou většinou realizovány mimo vegetační období, takže mapy vypadají na první pohled mnohem hůře. Právě díky chybějícímu olistění stromů ale snímky umožňují náhled na detaily silnic a domů pod nimi. To využívají odborníci při přesném mapování dopravní infrastruktury či polohopisu. Při kvalitním vlícování a aerotriangulaci umožňují dosáhnout polohovou přesnost vyhodnocovaných dat ve třetí třídě přesnosti. To znamená, že z velké části nahrazují geodetické měření. Lze je tak využít například při přípravě digitálně technických map (DTM) či plánování nové infrastruktury. Měření z detailních leteckých snímků pak lze provádět ve velkých objemech, z pohodlí kanceláře a po celý rok.

Komentovat článek

Astoreo auto - moto baterie bylinky CBA cestovní pojištění cestování dm dm drogerie dm drogerie markt e-shopy ekologie elektronika ENBRA energie finance Gruzie hubnutí informační technologie investice IT léto nemovitosti obchod obuv pneumatiky pojištění povinné ručení počítače připojištění rady recyklace REMA REMA Systém sport stavebnictví tipy TopGis vitamíny volný čas víno zdraví úspory Česko-gruzínská smíšená obchodní komora životní prostředí

Archiv