Rubrika | Spoření a finance

Počet e-shopů v Česku vzrostl během pěti let o 80 %, Češi stále více nakupují oblečení a obuv

21. 09. 2015 - Redakce

Poptávka po online nakupování v Česku rapidně vzrůstá. Díky tomu došlo během posledních pěti let k výraznému nárůstu internetových obchodů. Odborníci odhadují, že současný počet e-shopů je oproti roku 2010 zhruba o 80 % vyšší. Češi na internetu nejvíce nakupují elektroniku, knihy, hračky, kosmetiku nebo klenoty. Ačkoliv nejproblematičtější oblastí nákupu zůstává oblečení a obuv, jejich online prodej roste. K tomu přispívají nejen klasické e-shopy, ale zejména kamenné obchody s online prodejním kanálem.

Podle aktuálních odhadů v České republice již dnes existuje zhruba 37 tisíc internetových obchodů. Přestože Češi nejvíce nakupují elektroniku včetně mobilů a počítačů, knihy, hračky, kosmetiku nebo klenoty, z průzkumného projektu Fashion report vyplývá, že lidé stále více preferují módu. „Dle našich odhadů tvoří prodej módního zboží z celkových online prodejů aktuálně zhruba 5 %,“ uvedl Tomáš Hájek, výkonný ředitel Asociace direct marketingu, e-commerce a zásilkového obchodu (ADMEZ).Tendence nakupovat oblečení a boty na internetu navíc podle něj stále vzrůstá. Očekávám, že čísla porostou, protože lidé si zvykají na internetový prodej oblečení a obuvi. K tomu přispívají jak klasické e-shopy, tak kamenné obchody s online prodejním kanálem,“ dodal Hájek.

Tento trend potvrzují i výrobci obuvi, dle kterých zákazníci stále více využívají možnost si zboží vyzkoušet v kamenném obchodě a poté si ho zakoupit online. „Chování zákazníků se během posledních let změnilo. To dokládají i aktuální statistiky prodeje, podle kterých online prodeje tvoří již téměř pětinu ze všech uskutečněných nákupů,“ potvrdila výhradní distributorka značky dámských bot Tamaris v České republice Iva Macháčková. „Lidé by si však měli dát pozor na kvalitu e-shopů. Pokud se jedná o kvalitní, spolehlivý a dobře popsaný e-shop, nehrozí zákazníkovi žádné komplikace, a to i v případě nákupu rizikového zboží, jako jsou například boty,“ upozornila Macháčková.

Právě obuv je podle odborníků jednou znejproblematičtější oblastí nákupu. „Zde hrozí větší množství vratek v případě, že zboží nesedne na tělo,“ sdělil Tomáš Hájek z Asociace direct marketingu, e-commerce a zásilkového obchodu. Největší problém lze spatřit ve velikosti obuvi. Často se stává, že velikost obuvi udávaná prodejcem, nebo výrobcem se liší od velikosti vašich bot označených stejným číslem. V tomto případě se doporučuje dopředu, před samotným objednáním, shodu, nebo rozdíl ověřit,“ doplnila Macháčková.

I přes problémové aspekty nákupu oděvů a obuvi přes internet, zákazníci vítají benefity on-line nakupování. Oceňují výhody pohodlného a rychlého nákupu, dostupnosti značek a především nízké ceny. „Internetové prostředí je mnohem pružnější ve tvorbě cen než kamenné obchody. Kvůli tomu, že je na českém trhu velký přetlak různých e-shopů s oděvy a obuví, je také tlak na nízkou cenu vyšší. E-shopy jsou schopny snadno sledovat svou konkurenci a poté snížovat cenu. A vydělává na tom především zákazník,“ vysvětlil Michal Ježek, ředitel společnosti Karsa Technologies, která nabízí provozovatelům e-shopů moderní cloudový nástroj Karsa Monitor pro analýzu cen produktů v reálném čase.

Komentovat článek

Astoreo auto - moto baterie bylinky CBA cestovní pojištění cestování dm dm drogerie dm drogerie markt e-shopy ekologie elektronika ENBRA energie finance Gruzie hubnutí informační technologie investice IT léto nemovitosti obchod obuv pneumatiky pojištění povinné ručení počítače připojištění rady recyklace REMA REMA Systém sport stavebnictví tipy TopGis vitamíny volný čas víno zdraví úspory Česko-gruzínská smíšená obchodní komora životní prostředí

Archiv