Rubrika | Naše téma

Poptávka po zboží pro kutily dál roste. Může za to nedostatek profesionálů i návrat k chalupaření

11. 08. 2021 - Redakce

Koronavirová pandemie přinesla rekordně vysoké tržby hobby marketům. Rostoucí trend pokračuje i letos a prodej kutilských potřeb vzrostl meziročně o 15 procent. Češi si navíc zvykli nakupovat online i zboží, které v minulosti přes internet téměř nepořizovali – jako střechy. Za nárůstem poptávky po DIY produktech stojí podle odborníků nedostatek profesionálních pracovníků ve stavebnictví, ale i vyšší zájem o chalupaření a objekty k rekonstrukci.

Největší německé hobby markety, které hrají v tomto odvětví tradičně v rámci Evropy prim, zvýšily v roce 2020 průměrně své tržby o 10,2 procent. Jeden z lídrů trhu, skupina Hornbach, zaznamenala od počátku loňského roku do konce letošního jara navýšení výdělků o 15,4 procent. Rekordní zájem o DIY sortiment potvrzuje i Roman Mazák, předseda družstva CBA, které v Česku provozuje hobby market Kinekus. „Obraty se u nás od loňského dubnového otevření zvýšily o 30 procent a letos tržby stouply o dalších 15 procent,“ popisuje.

I střechy se pořizují online

Kvůli omezené možnosti prodeje v kamenných obchodech se v období pandemie výrazně zvýšil zájem o online nakupování. Zákazníci dokonce začali výrazněji na dálku objednávat i zboží, které v minulosti rozhodně nebylo ve středu zájmu internetových obchodů, a tento trend pokračuje dál. „Během lockdownů se prodávalo online i zboží, které vzhledem ke své povaze, hmotnosti a rozměrům nepatří mezi jednoduše přepravitelné a manipulovatelné,“ říká Eduard Nejezchleb, ředitel komunikace společnosti Bravo Europa, která se specializuje na výrobu a dodávky ucelených řešení plechového zastřešení. „Jako příklad můžeme uvést plechové střešní krytiny, u kterých objem online prodeje narostl několikanásobně. I po skončení uzávěr se tomuto prodeji nebývale daří. Je vidět, že si zákazníci již zvykli nakupovat v internetových prodejnách tradičních hobby marketů i přes vyšší přepravní náklady na celkové hodnotě nákupu,“ dodal.

Amatéři pracují s materiály pro profíky

Zájem o nákup v hobby marketech neklesá ani letos v létě. Důvodem je nedostatek řemeslníků a profesionálů ve stavebnictví. Majitelé objektů tak musejí nezřídka opravy či celou výstavbu řešit svépomocí. V důsledku toho, podle Eduarda Nejezchleba, stále více amatérských kutilů nakupuje i materiály, které byly tradičně určeny profesionálům. „Tento trend je navíc umocňován tím, že samotní výrobci zpřístupňují montážní návody a online tutoriály, tak aby byly srozumitelné i koncovému zákazníkovi, který nikdy v životě nepokládal střechu nebo nedělal omítku,“ upřesňuje.

Návrat na chalupy

Návrat ke kutilství podpořil v pandemii i zvýšený zájem o klasický český fenomén – chalupaření. Poptávka po rekreačních objektech vzrostla minulý rok asi o třetinu a nárůst zájmu přetrvává i letos. „Zájem o chalupy roste posledních několik let, což se odráží také na cenách. Situace ohledně koronaviru rovněž způsobila, že je vyšší poptávka po objektech, které v minulosti nebyly právě v kurzu. Dříve byly vyhledávány nemovitosti po rekonstrukci, ve skvělém technickém stavu. Dnes lidé více dbají na okolí, přírodu a více se prodávají nemovitosti před rekonstrukcí,“ nastiňuje Tomáš Hejda, tiskový mluvčí realitní společnosti RE/MAX. Právě tyto preference projevující se na trhu s nemovitostmi nahrávají stabilní poptávce po zboží pro kutily. „Postupem doby se u nás začíná projevovat trend, který je již silně zakořeněn na západ od našich hranic – že DIY je ‚in a je nedílnou součástí kultury mladší i starší generace,“ uzavírá Nejezchleb.

Tags | , , , , , , , , , , , ,

Komentovat článek

Astoreo auto - moto baterie bylinky CBA cestovní pojištění cestování dm dm drogerie dm drogerie markt e-shopy ekologie elektronika ENBRA energie finance Gruzie hubnutí informační technologie investice IT léto nemovitosti obchod obuv pneumatiky pojištění povinné ručení počítače připojištění rady recyklace REMA REMA Systém sport stavebnictví tipy TopGis vitamíny volný čas víno zdraví úspory Česko-gruzínská smíšená obchodní komora životní prostředí

Archiv