Rubrika | Spoření a finance

Povánoční slevy na českých e-shopech jsou často jen naoko, opravdu zlevněné jsou jen 3 % zboží

31. 01. 2015 - Redakce

Monitoring cen zboží v tradičních povánočních slevách odhalil slevovou politiku předních českých e-shopů. Patrné je například opakované zlevňování, kdy jsou ceny komodit před Vánoci uměle navýšeny a v rámci slev pak sraženy na původní cenu. Podle komplexní analýzy společnosti Karsa Technologies se tak děje až v 5,6 % případů. Naopak možnost výhodného nákupu se týká jen 3 % sledovaných produktů.

Analýza společnosti Karsa Technologies monitorovala v období posledních čtyř měsíců dlouhodobý vývoj cen elektrospotřebičů a mobilních přístrojů prodávaných v osmi předních internetových obchodech, jako jsou například Mall.cz, Datart.cz nebo ElectroWorld.cz. Z dat vyplynulo, že sledované e-shopy po Vánocích uplatnily skutečnou slevu v průměru u 3 % nabízených produktů. Jako skutečná sleva je v analýze považována hodnota, která byla v lednu o více než 5 % nižší než všechny ceny ve sledovaném období. U 5,6 % komodit pak internetové obchody uplatnily již zmíněnou opakovanou slevu a u celých 64,2 % zboží nedošlo ve sledovaném období ke snížení ceny. Monitoring využíval algoritmu aplikace Karsa Monitor, která umožňuje e-shopům srovnávat cenové hladiny zboží u konkurentů. Dobrou zprávou nicméně je, že ze všech kategorií produktů, které aplikace analyzovala, nedošlo ani u jedné ke zdražení. V lednu si tak zákazníci mohou být jistí, že elektroniku nekoupí za vyšší ceny než před Vánocemi.

ANALÝZA PRODUKTŮ: Slevy se nejvíc dotkly mobilních telefonů

Hromadné lednové snižování cen se nejvýrazněji projevilo u mobilních telefonů. Hned 12 % sledovaných produktů v této kategorii bylo skutečně zlevněno. „Ruku v ruce s tím však jde také takzvané opakované zlevnění, kdy prodejce před Vánoci uměle zvýší cenu nabízeného artiklu a po Vánocích prezentuje propad na původní cenovou hladinu jako slevu,“ vysvětlujeMichal Ježek, CEO společnosti Karsa Technologies, a upřesňuje: „V případě mobilních telefonů byly takové praktiky zaznamenány dokonce častěji než skutečná sleva – až u 13 % zboží.“ Stejná taktika byla pak ve zvýšené míře patrná i u digitálních kamer a praček. Internetovým obchodům by v případě podobných praktik mohl hrozit i postih ze strany České obchodní inspekce.

Kromě mobilních telefonů se výraznějšího opravdového zlevnění, tedy povánoční slevy vyšší než 5 %, dočkaly ještě položky z kategorie Hi-Fi. Mnoha kategoriím se ale skutečného zlevnění zcela vyhnulo. Dlouhodobě internetové obchody nemění ceny zvláště u DVB-T/S, v této kategorii zůstává cena stejná u více než 93 % produktů. V případě kategorií Auto Hi-Fi a fotoaparáty nedošlo ke změně cen u více než 80 % produktů.

TIP: Koncový uživatel by měl vědět, že ačkoli bylo zboží koupeno ve slevě, jeho záruční doba je stále minimálně 24 měsíců a v případě nákupu na e-shopu jej může do 14 dní vrátit bez udání důvodu.

ANALÝZA E-SHOPŮ: Nejvýrazněji zlevnil ElectroWorld.cz

Analýza cenové hladiny ve sledovaných obchodech ukázala, že většina obchodů poskytla skutečnou slevu na méně než 5 % hodnocených produktů. „Po vyhodnocení získaných dat jsme zjistili, že nejvíc se rozhodl zlevňovat obchod ElectroWorld.cz, a to u 7 % nabízeného zboží,“ upřesňuje Michal Ježek ze společnosti Karsa Technologies„Navíc se jednalo o skutečnou povánoční slevu, tedy avizovaných 5 %,“ zdůrazňuje. E-shopy Datart.cz a Expert.cz nabídly slevu na 5 % produktů a ostatní prodejci zlevnili méně než 4 % komodit z nabídky.

S cenovou politikou pak nejvíc pracuje Datart.cz, který opakovanou slevou využil u 11 % nabízeného zboží napříč kategoriemi. Poměrně stabilní cenovou hladinu udržuje prodejce Eva.cz, a to hned u 95 % svých produktů.

Zlevňování zboží je ovšem zcela přirozeným jevem, jak upřesňuje Michal Ježek: „Slevu mimo jiné zapříčiňuje i stárnutí produktu na trhu, Vánoce ale způsobí celoplošné skokové snížení cen. Navíc obchody musejí mít zboží již na skladě, protože opět došlo k významné změně kurzu koruny.“ Aplikaci Karsa Monitor, která byla k průzkumu povánočních slev použita, vyvinula společnost Karsa Technologies tak, aby skrze ni mohly české e-shopysledovat a reagovat na cenové hladiny zboží u konkurentů, a to v reálném čase.

Komentovat článek

Astoreo auto - moto baterie bylinky CBA cestovní pojištění cestování dm dm drogerie dm drogerie markt e-shopy ekologie elektronika ENBRA energie finance Gruzie hubnutí informační technologie investice IT léto nemovitosti obchod obuv pneumatiky pojištění povinné ručení počítače připojištění rady recyklace REMA REMA Systém sport stavebnictví tipy TopGis vitamíny volný čas víno zdraví úspory Česko-gruzínská smíšená obchodní komora životní prostředí

Archiv