Rubrika | Naše téma

Produktivita na home office klesá. S fungováním týmů pomohou online aplikace

14. 01. 2021 - Redakce

Ještě před začátkem koronavirové pandemie patřil home office mezi nejžádanější firemní benefity. V průběhu první jarní vlny řada zaměstnanců možnost práce z domova uvítala, s přibývajícím časem ale čím dál více pracovníků i zaměstnavatelů zjišťuje, že jim chybí kromě mezilidského kontaktu také klid na práci, a zároveň jsou výrazně méně efektivní. 

Trend nechtěné práce z domova je patrný v naprosté většině firem a vůbec přitom nezáleží na jejich velikosti. V brněnském Technologickém parku, do kterého se se svými kancelářemi přesouvá stále větší počet světových firem, společnosti shodně potvrzují, že práce z domova není jak pro zaměstnavatele, tak pro zaměstnance ideálním dlouhodobým řešením. „Ačkoliv firmy v režimu home office pracují už téměř rok, všichni už vyhlíží uvolnění. Většina pracovníků vnímá home office jako občasný benefit, nikoliv jako vhodný dlouhodobý stav,“ nastiňuje situaci v Technologickém parku Jitka Sládková, ředitelka strategického rozvoje a marketingu.

Například IT specialisté z vývojářského studia Futured by rovněž raději pracovali přímo z kanceláří. „Pod značkou Futured pracuje čtyřicet pět lidí a až devadesát procent z nás pracuje během druhé vlny z domova. Vzhledem k tomu, že všichni sedíme za počítačem, je to pro nás asi o něco jednodušší než v jiných odvětvích, přesto nám velmi chybí především kontakt s lidmi, který práci urychluje a zefektivňuje. Hned jak to bude možné, chceme se vrátit do standardního stavu,“ přibližuje situaci Lukáš Strnadel, CEO Futured.

Efektivita práce v období pandemie klesá až o dvacet procent

Nestandardní situace v zaměstnání trvá již velmi dlouho a je náročná úplně pro všechny zúčastněné. Firmy si postupem času už dokázaly upravit pracovní mechanismy, avšak největší problém je s efektivitou. „U klientů v současnosti převažuje stav, kdy se podařilo stabilizovat systém práce v režimu home office, ale právě efektivita se stává jeho slabým místem. Důvodem je sociální deficit, chybí osobní kontroly vedoucího pracovníka, což často vede k problémům s organizací času i výkonu,“ upozorňuje Vojtěch Bednář, z institutu Firemní sociolog.

Podle Bednáře klesá efektivita v pandemické době až o dvacet procent, což v praxi znamená, že na objem práce je zapotřebí více lidí, kteří se ale paradoxně hůře kontrolují. To vede firmy do situace, kdy ačkoliv mají problém s odbytem, tak nemají právě kvůli nižší efektivitě dostatek lidských zdrojů. 

Firmy vyplňují čas inovacemi a rekonstrukcemi

Problematiku menšího odbytu a také nižšího vytížení kancelářských prostor se snaží firmy vyřešit různými způsoby. Podle Jiřího Macháta, provozního ředitele Technologického parku, řada firem využívá čas, kdy v kancelářích nikdo není, k různým inovacím a rekonstrukcím, které zvyšují kvalitu pracovního prostředí. Dalším ze způsobů, jak snížit náklady za pronajaté kancelářské prostory, je jejich sdílení. V Technologickém parku jsou ovšem ztráty u velkých korporací za placení nájmů zanedbatelné:

U těchto firem tvoří nájem velmi malou část nákladů v porovnání se mzdovými náklady. Počítají je v jednotkách procent. Proto předpokládám, že redukce prostor bude do budoucna relativně zanedbatelná. Podle mého názoru se nákladová úspora na nájmu nevyplatí vzhledem ke ztrátě efektivity, která v režimu home office postihuje až osmdesát procent zaměstnanců.“  

Firmy se zejména na jaře potýkaly s technickými problémy

Fenomén home office prochází kvůli pandemii dynamickým vývojem. Masivní přesun zaměstnanců z kanceláří domů byl pro firmy z hlediska administrativy velkou výzvou. „Největší problém byl při první vlně v technice, IT či kvalitě internetového připojení. Na to jsme na jaře byli připravení jen částečně. Ve finále se to projevilo na výkonu, který v té době byl zhruba na osmdesáti procentech oproti přítomnosti pracovníků v kanceláři,“ tvrdí Roman Mazák, předseda družstva sdružení velkoobchodů a maloobchodních jednotek CBA, které aktuálně čítá přes tisíc prodejen, produkuje obrat více než čtyři miliardy korun a zaměstnává šest set zaměstnanců, z nichž zhruba pětina pracovala z domu.

V tuto chvíli se nám podařilo vše nastavit tak, že výkon je téměř stoprocentní, ať už doma nebo v kanceláři. Upgradovali jsme náš software, zajistili našim zaměstnancům kvalitní techniku, a tak je výkon srovnatelný se standardním stavem,“ dodává.

I díky koronaviru roste poptávka po automatizovaných řešeních

Snížená efektivita a prodloužení reakční doby mezi zaměstnanci a zaměstnavateli v rámci firemních procesů má za následek čím dál častější využívání online řešení. Ty společnostem dovedou ušetřit čas, a tím pádem i finance, o které firma kvůli nižší výkonnosti přichází. 

Efektivita práce zaměstnanců patří ve všech úspěšných firmách mezi nejdůležitější faktory, na které vedení společností klade největší důraz. Management si je vědom toho, že v době, kdy vysoké procento lidí pracuje z domova, není možné uhlídat všechny firemní procesy a postupy tak, jako když pracujete všichni v jednom prostoru a vše si můžete oběhnout v rámci minut. Proto se poohlíží po online řešeních, které práci zjednoduší a výrazně urychlí,“ uvádí Tomáš Jirásek, project manager ve společnosti Webkomplet, která stojí za vývojem Backy, online aplikace pro řízení firmy a projektů, jež se stará o komplexní správu firemních procesů.

Stávající stav tak překvapivě přivedl firmy k masivnějšímu využití ERP systémů a jiných cloudových řešení. „V počátcích krize se implementovala, často ad hoc, celá řada systémů a online aplikací, které měly umožnit bezkontaktní spolupráci tam, kde dříve nebyla vidět. Následovalo zjištění, že řada firem má již z minulosti zavedeny kvalitní, často velmi nákladné nástroje, které ale nevyužívá, protože se je plně využívat nenaučila,“ říká Bednář. Institut Firemní sociolog v posledních měsících pozoruje zvýšený zájem o nasazování systémů a online aplikací, které sjednotí spolupráci jak v režimu home office, tak mimo něj. 

Nejnovější aplikace na trhu dovedou spojit do jednoho balíčku celou řadu nástrojů, které firmám v rámci práce z domova dokáží významně zefektivnit práci a ušetřit čas. „V dnešní době se na trhu objevují aplikace, jako je Backy, které například hned po přihlášení na hlavní stránce ukazují aktuální přehled kolegů, kde se nachází. Jestli jsou v kanceláři, pracují z domu, jestli mají dovolenou, sickday nebo jsou na nemocenské. Všichni o sobě ví. Z manažerského pohledu máte tým pod kontrolou a vidíte, na čem aktuálně kolegové pracují a můžete to s nimi ihned online konzultovat. Každý pracovník má přehled o svých úkolech i o práci podřízených, ví, co již má hotovo, co ho ještě čeká a taky co nestíhá,“ uzavírá Jirásek z firmy Webkomplet.

Komentovat článek

auto - moto baterie bylinky cestovní pojištění cestování e-shopy e-tržiště ekologie elektronika ENBRA energie finance Generica hory hubnutí informační technologie investování Invia IT Klára Minczinger nemovitosti notebooky návody obchod obuv pneumatiky pojištění povinné ručení počítače pracovní tipy připojištění rady software sport spoření stavebnictví styl tipy vitamíny volný čas víno zdraví zimní dovolená zábava životní prostředí

Archiv