Rubrika | Naše téma

Řečové analýzy a stále inteligentnější „boti“. Co čeká zákaznický servis v roce 2025?

01. 01. 2025 - Redakce

Oblast zákaznické podpory bude v roce 2025 výrazně ovlivňovat řada technologických trendů, zejména v kontextu dalšího rozvoje AI. Umělá inteligence nabídne prostor pro efektivnější využití řečových analýz, které umožňují vyhodnocovat hovory v reálném čase. Další pokrok je očekáván i na poli voicebotů a chatbotů. Ti budou schopni řešit stále pokročilejší zadání a vytvářet komplexní a personalizované interakce.

Jen málokterý obor je tak těsně provázán s vývojem nových komunikačních technologií jako zákaznický servis. Pokrok na poli AI pomohl v posledních letech výrazně zautomatizovat a zefektivnit řadu procesů v komunikaci se zákazníky. I v tomto roce bude podle expertů umělá inteligence hlavním hybatelem trendů v odvětví.

Podle emocí přiřadí agenta

Jednou z oblastí, kde se AI výrazně projeví, je rozvoj hlasové analýzy. Jedná se o proces, při němž dokáže specializovaný software v reálném čase v rámci hovoru s klientem identifikovat stovky rozličných parametrů. Vedle porozumění požadavku volajícího zvládne určit například jeho emoční rozpoložení, pohlaví, přibližný věk a mnoho dalšího.

„V praxi je pomocí tohoto nástroje možné automaticky přidělit konkrétního volajícího takovému agentovi, který má nejlepší předpoklady úspěšně a rychle jeho požadavek vyřešit,“ vysvětluje Radek Šlang, CIO Konecta CZ. Například nespokojeného klienta řešícího složitý zákaznický problém tak může systém automaticky přepojit seniornímu pracovníkovi podpory, který má v daném směru bohatší zkušenosti. Kromě automatického přerozdělování hovorů se hlasové analýzy v call centrech již dnes aktivně využívají pro vyhodnocování úspěšnosti řešení zákaznických požadavků. Systémy dokážou upozornit na chyby v agentově jednání nebo vysledovat opakující se vzorce chování u klientů. Získaná data mohou společnosti dále využívat pro zkvalitnění služeb.

Další rozvoj virtuálních asistentů

Inteligentní chatboti a voiceboti nejsou v zákaznické péči ničím novým. Jejich využití však prošlo zásadním vývojem. Od poskytování statických, předem naprogramovaných odpovědí se díky generativní umělé inteligenci posouvají ke schopnosti vytvářet komplexní a personalizované interakce. „Navzdory těmto pokrokům však lidští agenti zůstávají nepostradatelnou součástí call center, protože přinášejí klíčové schopnosti, jako je intuice, empatie a hlubší pochopení kontextu. Tyto dovednosti přitom bývají při řešení komplexnějších problémů klíčové,“ doplňuje zástupce společnosti Konecta.

Nejefektivnější variantou je tak v současnosti vzájemná kooperace lidských a robotických asistentů. Příkladem takové spolupráce je koncept „super agenta“, který kombinuje dovednosti lidského pracovníka s podporou digitálního asistenta poháněného umělou inteligencí. Takzvaný Co-Pilot pomáhá zaměstnanci během hovoru v reálném čase rychle získat potřebné informace z interních dokumentů, zatímco agent se může soustředit na budování vztahu se zákazníkem.

Pomůže i školit zaměstnance

Umělá inteligence se v zákaznickém servisu stává klíčovým nástrojem také při školení zaměstnanců. „AI dokáže efektivně nasimulovat reálné situace, s nimiž se může agent v praxi potkat. Následně zvládne poskytnout zaměstnanci zpětnou vazbu a návrhy na zlepšení,“ popisuje Radek Šlang. Tento přístup tak umožňuje agentům trénovat různé scénáře, od řešení stížností až po náročná vyjednávání, a to ještě před tím, než se setkají se skutečnými zákazníky. Personalizované tréninkové plány navíc zohledňují individuální potřeby a slabé stránky každého zaměstnance, což výrazně zrychluje jejich zaučení.

Vedle zmíněných trendů se zákaznický servis podle odborníků bude rychle rozvíjet i v dalších oblastech. Mezi očekávané inovace lze zařadit například hlubší propojení s virtuální realitou, díky níž mohou zákazníci zažít zcela nový způsob interakce s firmami, nebo širší využití prediktivní analýzy, která dokáže identifikovat potřeby zákazníků ještě předtím, než je sami vyjádří.

Komentovat článek

Astoreo auto - moto baterie bylinky CBA cestovní pojištění cestování dm dm drogerie dm drogerie markt e-shopy ekologie elektronika ENBRA energie finance Gruzie hubnutí informační technologie investice IT léto nemovitosti obchod obuv pneumatiky pojištění povinné ručení počítače připojištění rady recyklace REMA REMA Systém sport stavebnictví tipy TopGis vitamíny volný čas víno zdraví úspory Česko-gruzínská smíšená obchodní komora životní prostředí

Archiv