Rubrika | Naše téma

Sexuolog: Andropauza negativně ovlivňuje mentální zdraví muže. Hrozí ztráta paměti i těžká deprese

10. 02. 2021 - Redakce

Andropauza neboli mužský přechod způsobený především poklesem hladiny testosteronu dokáže muže potrápit širokou paletou obtíží, a to nejen fyzických. Podobně jako u žen v menopauze se muži v přechodu potýkají se změnami nálad, úzkostmi, podrážděností, ale i ztrátou paměti či depresí. Jak ubývající testosteron ovlivňuje mentální zdraví a jak s psychickými příznaky andropauzy bojovat, vysvětluje ve svém komentáři renomovaný sexuolog MUDr. Pavel Turčan.

Mužský přechod neboli andropauza se od toho ženského v mnoha projevech příliš neliší. Kvůli hormonálním změnám – konkrétně poklesu testosteronu – i dalším projevům stárnutí organismu, klesá u mužů fyzická výkonnost, potýkají se s erektilními dysfunkcemi, sníženým libidem a přibýváním na váze, dochází u nich k úbytku svalové hmoty, objevují se problémy s prostatou, vzrůstá riziko srdečních potíží i osteoporózy. Ubývající testosteron rovněž výrazně působí na psychickou stránku muže.

Změny nálady, úzkosti, podrážděnost: I za to může klesající testosteron

S testosteronem si obvykle asociujeme oblasti, jako je mužská sexualita, libido či růst svalové hmoty a tělesného ochlupení. Tento pohlavní hormon ovšem spolupracuje i s mozkem. V mozkových buňkách se nacházejí specifické receptory, které s testosteronem reagují, a je-li ho v těle málo, nemohou tyto receptory, jednoduše řečeno, správně fungovat. V mentální rovině to pro muže obvykle znamená zvýšený sklon k depresím, změnám nálad, úzkosti, ztrátě motivace, podrážděnosti či naopak apatii. Psychické obtíže mohou být zároveň ještě zvýrazněny nespavostí, což je další běžný příznak snížené hladiny testosteronu.

Zhoršování paměti hrozí i ve středním věku

Výzkumy také ukazují, že se k andropauze často pojí zhoršení paměti a soustředění. Opět je na vině klesající hladina testosteronu. Ta je v organismu regulována zejména pomocí hormonu kortizolu, který má na starost především funkci neurotransmiterů – látek sloužících k přenášení nervových vzruchů, tedy ke komunikaci v mozku. V období andropauzy, kdy hladina testosteronu výrazně klesá, začíná regulace kortizolem ztrácet na účinnosti a funkce neurotransmiterů začíná selhávat, což způsobuje krátkodobé výpadky paměti. Ačkoliv si obvykle zhoršování paměti spojujeme až s vyšším věkem nad 65 let, může se zhoršení soustředění a paměti projevit již v raných stádiích andropauzy, kdy se produkce testosteronu začíná přirozeně snižovat – tedy například už po 50. narozeninách muže.

Zvýšené riziko těžké deprese

Psychické projevy andropauzy, navíc často umocněné i fyzickými projevy, mohou i podle odborných studií zvýšit riziko těžké deprese. Ta přitom může propuknout i velice náhle a v řádu měsíců učinit z dříve aktivního a vyrovnaného chlapíka sklíčeného a apatického muže, který jen těžko funguje v běžném životě. V takto těžkých případech se poté při léčbě může uplatnit i substituční hormonální terapie. Při mírnějších potížích nebo při ne příliš závažném snížení hladiny testosteronu doporučujeme spíše změny životosprávy a doplňky stravy. Hormonální terapii volíme až v případech, kdy přirozená podpora tvorby testosteronu nestačí. Hormonální léčba má svá pravidla a vždy ji musíme volit tak, aby její přínos převyšoval riziko pro pacienta. 

Pečujte o sebe a nebojte se svěřit

Jaké možnosti v boji s příznaky andropauzy mají sami muži? Stejně jako v případě žen v menopauze pomůže hlavně úprava životního stylu. Základem je zdravý jídelníček, který je vhodné podpořit užíváním kvalitních doplňků stravy, například přípravku Sarapis pro muže s obsahem rostlinných výtažků, vitamínů a stopových prvků, jež přispívají k udržování normální hladiny testosteronu v krvi, působí proti únavě a napomáhají lepšímu soustředění. Mužům prospěje také dostatek fyzické aktivity, při které se mimo jiné tvoří hormon „dobré nálady“ serotonin, a dále také příležitosti k odbourání stresu, jenž dlouhodobě narušuje hladinu hormonů v těle. Významným pomocníkem je i kvalitní a dostatečný spánek, protože testosteron se totiž tvoří nejvíce v noci a v brzkých ranních hodinách, tedy ve fázích hlubšího spánku. V neposlední řadě by se muži neměli stydět o svých obtížích mluvit, ať už s blízkými přáteli, partnerkou, nebo odborníky. Přiznání si, že se s nimi něco děje, je důležitým krokem k zdárnému vypořádání se s problémy.

Komentovat článek

auto - moto baterie bylinky cestovní pojištění cestování e-shopy e-tržiště ekologie elektronika ENBRA energie finance Generica hory hubnutí informační technologie investování Invia IT Klára Minczinger nemovitosti notebooky návody obchod obuv pneumatiky pojištění povinné ručení počítače pracovní tipy připojištění rady software sport spoření stavebnictví styl tipy vitamíny volný čas víno zdraví zimní dovolená zábava životní prostředí

Archiv