Školy i žáci se rádi vracejí k prezenční výuce. Klienti jazykových škol ve velkém zůstávají u online kurzů
08. 09. 2021 - Redakce
Po dlouhém období distanční výuky doufají žáci i školy v plně prezenční školní rok. Jazykové školy a další poskytovatelé výuky jazyků naopak ve velkém zůstávají u online kurzů. Zejména firemní klienti a studenti individuálních kurzů oceňují flexibilitu online formy, díky níž šetří čas a mají možnost uzpůsobit si lekce vlastním potřebám. Online výuku si pochvaluje i většina lektorů, kterým díky ní odpadá mnohdy složitá logistika, a navíc mohou plně využívat výhody moderních technologií.
Pandemie koronaviru přinesla českým dětem mimořádně dlouhé období bez prezenční výuky. Česká republika se co do délky uzavření škol stala dokonce rekordmanem, školáci a studenti strávili mimo školní lavice přes 280 dní. Nyní se situace relativně stabilizovala a vláda tak slibuje, že k plošnému uzavření škol již nedojde. Podle dostupných zdrojů jsou optimističtí i ředitelé škol a také samotní žáci. Ti prezenční výuku většinou vítají, ta distanční byla dle mnohých vyjádření méně efektivní a více sváděla k prokrastinaci a nepozornosti. Dětem také chyběli kamarádi a pravidelný režim.
Návrat k prezenční výuce i u jazykových kurzů? Většina klientů chce pokračovat online
Nutnost přechodu na online výuku nepostihla během koronaviru jen školy, ale i poskytovatele jazykových kurzů. Ti v ní ale na rozdíl od škol dále ve velkém pokračují. Ukázalo se totiž, že pro mnoho jejich klientů je online režim výhodný. Platí to především pro firemní kurzy. „Klienti z řad firem, především velkých korporátů, si dobře uvědomují výhody online výuky. Cení si zejména její flexibility – mohou jednotlivé lekce kdykoliv zrušit a přeplánovat na nový termín a podobně. Aktuálně tak například celých 70 procent našich pražských firemních klientů pokračuje v jazykových kurzech online. U firem ze zbytku republiky je pak podíl kolem 50 procent,“ uvádí Simona Škurková, ředitelka jazykové školy Lingua Centrum.
V online režimu chce podle Škurkové pokračovat také asi 40 až 50 procent studentů individuálních kurzů. I ti oceňují její flexibilitu, zároveň jim poskytuje lepší ochranu zdraví. Řada lidí navíc mohla zůstat na home office a nechce se jim dojíždět na výuku, která před covidem plynule navazovala na pracovní či studijní povinnosti a byla pro ně tudíž logisticky pohodlnější. „Naopak klienti, kteří navštěvovali skupinové kurzy, se v drtivé většině – asi v 90 procentech – chtějí vrátit k běžné prezenční formě. Lekce pro ně totiž představovaly i jakousi společenskou událost, rádi trávili čas v kolektivu. Online je obecně lepší pro individuální výuku nebo menší skupinky lidí, kdy ještě lze výborně zajistit interaktivitu,“ doplňuje Škurková.
Online výuku si pochvalují i lektoři Preference online výuky jsou silné nejen u mnohých klientů jazykových škol, ale rovněž u samotných lektorů. „Troufám si tvrdit, že 95 procentům našich lektorů online forma výuky velmi vyhovuje. Neztrácejí totiž cenný čas přejezdy mezi firmami či učebnami, navíc mohou plně využívat techniku – videa, hudbu, obrázky, online kvízy a podobně. Zároveň se mohou spolehnout na svoji osvědčenou techniku, nemusí si zvykat například na různé počítače podle místa výuky, nemusejí řešit nefunkční promítačku a tak dále,“ prozrazuje Škurková s tím, že výjimku tvoří lektoři kurzů pro děti. Ti totiž rádi dětem nabízejí hravou formu výuky, zapojují pohyb, hry a celkově se snaží vyhnout pasivnímu přijímání znalostí a „biflování“. Určité preferenční rozdíly pak dle Škurkové panují i s ohledem na samotný vyučovaný jazyk. „Online formou je obecně jednodušší učit evropské jazyky, zatímco například u arabštiny nebo čínštiny, kde je potřeba trénovat písmo, respektive znaky, je výhodnější osobní přítomnost studenta a lektora,“ dodává.