Rubrika | Cestování

Sociální sítě mění chování cestovatelů. Pro turisty je důležitá především Wi-Fi, zájem o zasílání pohlednic naopak klesá

14. 08. 2018 - Redakce

Permanentní internetové připojení a sdílení zážitků na sociální sítě. To jsou proměnné, které v poslední době výrazně mění chování turistů na dovolené. Dle průzkumu britské pojišťovny je pro téměř polovinu mladých turistů při vybírání zájezdu bezplatná Wi-Fi důležitějším parametrem než jeho cena, téměř 80 % turistů pak fotografie z dovolené pravidelně sdílí na sociální sítě. To vede mimo jiné i ke ztrátě zájmu o klasické pohlednice. V tuzemsku se jich každý rok posílá zhruba o 10 % méně.

Typ hotelu, strava nebo cena patří mezi základní parametry pro výběr dovolené. I ty se však dle odborníků se změnou životního stylu mění. Podle loňského výzkumu britské pojišťovny Aviva je především pro mladé cestovatele mezi 16 až 24 lety nejdůležitějším kritériem pro výběr pobytu Wi-Fi zdarma. Tu považuje za nejpodstatnější 40 % dotázaných, další důležité ukazatele jsou pak přítomnost bazénu a vzdálenost od obchodů a barů. Také čeští cestovatelé ale považují připojení k internetu za nezbytnost. „Wi-Fi připojení je v drtivé většině hotelů dnes již samozřejmostí, při volbě detailních parametrů ubytování přesto patří položka bezplatný internet k nejčastěji voleným. Pro cestovatele je dále stále důležitější přítomnost klimatizace na pokoji,“ vysvětluje Michal Tůma z cestovní agentury Invia, která je jedničkou v online prodeji dovolených na českém trhu.

Neustálé internetové připojení pak turisté využívají nejen k práci a čtení zpráv, ale stále častěji sdílejí své zážitky z dovolené na sociální sítě. Průzkum pojišťovny Aviva ukázal, že 77 % z dotázaných cestovatelů se s fotkami z dovolené pravidelně chlubí na internetu. Zhruba 40 % z nich postuje příspěvky kvůli informování rodiny, každý desátý aktivní uživatel sociálních sítí ale připouští, že hlavním motivem pro sdílení dovolenkových zážitků je vyvolání závisti u ostatních. Mezi nejčastější příspěvky, které cestovatelé na sítích zveřejňují, pak patří pohled z hotelového balkonu, výhledy na město či památky, fotografie prvního drinku nebo odpočinku na pláži.

Být online i mimo hotelové připojení navíc vyjde uživatele cestující po Evropské unii nově výrazně levněji. „Po zrušení roamingových poplatků v rámci EU se objem využívaných dat v zahraničí zvýšil oproti loňsku sedmkrát. Obecně roste zájem o tarify s větším datovým tarifem,“ říká tisková mluvčí společnosti Vodafone Veronika Exnerová a dodává, že nejprodávanější je aktuálně tarif s objemem 7 GB dat. Využívání moderních způsobů komunikace tak dle odborníků postupně nahrazuje zasílání klasických pohlednic. Britský výzkum například ukazuje, že dvě třetiny z dvou tisíc dotázaných turistů neposlaly klasický pohled již 8 let. „Zasílání klasických listovních zásilek, pohlednic a dopisů každý rok klesá v průměru o 8 až 10 procent. Počet zaslaných pohledů je nejvyšší během Vánoc a Velikonoc, i o prázdninách ale zaznamenáváme ve srovnání s ostatními měsíci mírný nárůst zásilek,“ vysvětluje tiskový mluvčí České pošty Matyáš Vitík.

I Česká pošta se proto snaží nabízet svým zákazníkům netradiční varianty. Od roku 2015 mohou využít například Pohlednici Online, kdy si cestovatel sám zvolí požadovaný obrázek i formát pohlednice. Zájem o tuto modernější variantu klasických pohlednic přitom rok od roku roste. Zatímco v roce 2015 tak prošlo přepravní sítí České pošty 93 523 Pohlednic Online, o dva roky později jich bylo už bezmála 450 tisíc. Ze statistik České pošty také vyplývá, že 93 % Pohlednic Online směřuje na adresu v České republice, 6 % putuje do Evropy a jedno procento se podívá za hranice kontinentu do světa.

Komentovat článek

Astoreo auto - moto baterie bylinky CBA cestovní pojištění cestování dm dm drogerie dm drogerie markt e-shopy ekologie elektronika ENBRA energie finance Gruzie hubnutí informační technologie investice IT léto nemovitosti obchod obuv pneumatiky pojištění povinné ručení počítače připojištění rady recyklace REMA REMA Systém sport stavebnictví tipy TopGis vitamíny volný čas víno zdraví úspory Česko-gruzínská smíšená obchodní komora životní prostředí

Archiv