Rubrika | Naše téma

Tuzemská e-commerce by letos mohla růst až o 18 procent. Vliv koronaviru může segmentu pomoci i k vyšším číslům

30. 03. 2020 - Redakce

Tuzemská e-commerce scéna loni meziročně rostla o 15 procent. V letošním roce odborníci odhadují růst až o 18 procent. K ještě vyšším číslům může segmentu pomoci i aktuální dění kolem pandemie koronaviru. Vyšší prodeje vedle potravin totiž hlásí také další prodejci například ze segmentu potřeb pro domácnost. Nárůst tržeb lze očekávat i v segmentu firem, které pro oblast e-commerce poskytují logistické a další služby.

Tuzemská e-commerce scéna roste rekordním tempem už několik let. „Loňské nákupy Čechů v e-shopech opět překonaly předchozí rekord a dosáhly celkové hodnoty 161 miliard korun. Meziročně se tak jedná o patnáctiprocentní nárůst oproti 140 miliardám za rok 2018, kterému napomohla jak rostoucí obliba online nákupů, tak i zvyšující se počet internetových obchodů. Oproti předloňsku se množství e-shopů za rok 2019 zvýšilo o 3,5 procenta,“ uvedl Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet, specialisty na pronájem e-shopových řešení.

I letošní rok by měl být pro segment rekordní. Podle aktuálních dat Českého statistického úřadu (ČSÚ) z maloobchodu vzrostly v lednu tržby internetových obchodů a zásilkových služeb v meziročním srovnání o 16,9 procenta. „Tradičně nejvyšší tempo růstu vykázaly internetové obchody, dvouciferným tempem rostly i tržby prodejen s výrobky pro domácnost,“ komentovala Marie Boušková, ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ.

Výkonný ředitel Asociace direct marketingu, e-commerce a zásilkového obchodu (ADMEZ) Tomáš Hájek odhaduje letošní růst e-commerce na 15 až 18 procent. „Otázkou je, co s trhem udělá aktuální situace kolem pandemie koronaviru. Pravdou je, že pro řadu e-shopů je tato krize velkou výzvou,“ řekl.

S podobným otazníkem vidí situaci i Miroslav Uďan ze Shoptetu. Útrata zákazníků se podle něj bude v letošním roce tradičně nejvíce dělit mezi obchody s elektronikou, kosmetikou a módou, ale zcela jistě vzroste také podíl online nakupování potravin. „Vzhledem k aktuální situaci je ale obtížné přesněji predikovat, jak se zrovna tato kategorie bude v následujících měsících vyvíjet,“ dodal.

Online prodejci potravin přitom v souvislosti s pandemií hlásí v posledních týdnech rekordní tržby. Větší obrat ovšem registrují i další. „V posledních dnech pozorujeme výrazný nárůst objednávek z našich e-shopů i tištěných katalogů oproti běžnému období. Situace je přitom stejná jak na tuzemském trhu, tak v dalších zemích, kde působíme, tedy na Slovensku, v Polsku, Maďarsku a Rumunsku,“ potvrdil Petr Wagner, ředitel společnosti PackWay. Tuzemská společnost s více než padesátiletou historií v Česku i zahraničí provozuje celkem pětici e-shopů a zaměřuje se rovněž na katalogový prodej.

Roste i poptávka po logistice a CRM řešeních

Vedle prodeje se PackWay zaměřuje na dodávky specializovaných služeb v oblasti e-commerce. Prodejcům nabízí pomoc s CRM řešeními, skladováním a formalizací zásilek i expanzí na další trhy. Právě tato oblast vzhledem k úzkému napojení na e-commerce v posledních letech též zaznamenává setrvalý růst.

Jen za loňský rok odeslal PackWay pro klienty z řad e-shopů a zásilkových obchodů 1,46 milionu balíků, z toho 467 tisíc pro smluvní partnery. Skladovými prostory pak prošlo celkem 4,884 milionu kusů zboží, z toho 2,777 milionu pro partnerské e-shopy. „Loni jsme na tržbách za naše služby zaznamenali osmnáctiprocentní nárůst, letos očekáváme, že se dostaneme na dvacet procent,“ sdělil Petr Wagner.

„Role těchto firem je zásadní. Spousta činností v e-commerce se řeší online. Skladování, balení, distribuce a další jsou však fyzický pohyb zboží, na který potřebujeme víc než počítač s internetem. Je celá řada online prodejců, kteří si takové služby potřebují najmout u specializovaných firem, aby měli dost kapacit na rozvoj e-shopu, marketingu a další oblasti,“ dodal Tomáš Hájek.

Komentovat článek

auto - moto baterie bylinky cestovní pojištění cestování e-shopy e-tržiště ekologie elektronika ENBRA energie finance Generica hory hubnutí informační technologie investování Invia IT Klára Minczinger nemovitosti notebooky návody obchod obuv pneumatiky pojištění povinné ručení počítače pracovní tipy připojištění rady software sport spoření stavebnictví styl tipy vitamíny volný čas víno zdraví zimní dovolená zábava životní prostředí

Archiv