Rubrika | Naše téma

Účtování po třech letech s GDPR. E-mail marketing ve zkoušce obstál

25. 05. 2021 - Redakce

Den, po kterém již nebude nic jako dřív – tak byl mnohdy z pohledu e-mailingu vnímán 25. květen 2018. Na scéně se objevilo GDPR, jež zásadně promluvilo do možností fungování tohoto marketingového nástroje. Po třech letech od změny legislativy v oblasti nakládání s osobními údaji je však možné tvrdit, že e-mail marketing v tomto testu nejenže obstál, ale vyšel z něj silnější, transparentnější a férovější vůči klientům.   

Rok 2018 – změna pravidel hry

Unijní nařízení o ochraně osobních údajů, ve zkratce GDPR, vneslo v květnu roku 2018 nejistotu nejen do škol a lékařských ordinací, ale i do oblasti e-mail marketingu. Novela výrazně zpřísnila pravidla pro rozesílání obchodních sdělení a omezila možnosti firem při budování a správě databáze kontaktů. 

„Před květnem 2018 splňovalo chystaná nařízení GDPR asi jen dvacet pět procent marketingových databází. S nástupem nové e-mailingové éry už dále nebylo možné přechovávat v databázi osobní údaje lidí, kteří k takovému kroku nedali prokazatelný souhlas. Zároveň vyvstala povinnost s údaji nakládat jen v zákonem definovaných případech a po nezbytně dlouhou dobu,“ popisuje změny Břetislav Strnad, ředitel společnosti Webkomplet, do níž patří i služba Mail Komplet, která se zabývá vývojem a implementací e-mail marketingových nástrojů.

Na co si dát v souvislost s GDPR pozor?

  • Mít od kontaktů vědomý souhlas
  • Znát právní titul – důvod, který firmu opravňuje nakládat s údaji
  • Uchovávat osobní údaje pouze po adekvátní dobu
  • Označovat e-komerci v předmětu i těle e-mailů
  • Umožnit uživatelům kdykoli odběr ukončit

Pohroma se nekonala

Obava z katastrofy, kterou GDPR do světa marketingu přinese, se během úvodního roku nabytí účinnosti ukázala jako lichá. I když se mnohé firmy dopouštěly přečinů vůči novým regulím, Úřad pro ochranu osobních údajů volil spíše cestu domluvy než drakonických trestů. „První rok se nesl v duchu určité racionalizace a hledání průsečíků mezi zběsilou snahou o perfektní dodržení každého jednotlivého ustanovení GDPR a mezi naprostou ignorací GDPR na straně druhé,“ říká právník Adam Škarka z advokátní kanceláře Vašíček a partneři.

Pokud se úvodní rok s GDPR nesl ve znamení poznávání nového ekosystému, ve druhém se již e-mail marketing musel naučit v tomto prostředí nejen přežít, ale i prosperovat. „Spousta prodejců si po čase uvědomila, že GDPR do e-mailingu nepřináší pouze limity, ale i příležitosti,“ vysvětluje Strnad a dodává: 

„Změna regulí donutila firmy vymést pavouky ze svých mnohdy zaprášených databází. V praxi to znamenalo aktualizovat sumu kontaktů a odstranit z ní uživatele, kteří ve skutečnosti neprojevovali o danou e-komerci zájem. Dnešní e-mailing tak míří primárně na ty, jež upřímně chtějí nacházet ve své schránce novinky a nabídky daného subjektu. Právě z nich se pak rekrutují platící zákazníci.“

E-mailing dnešní perspektivou

Tři roky od zavedení obávaných regulí hraje e-mailing stále prim mezi online marketingovými kanály. Podle mnoha studií je vůbec nejefektivnějším internetovým komerčním nástrojem. Příběh revolučního přerodu tak nabyl šťastného konce. Nastavená pravidla je však nutné ctít i nadále. 

„Základem je svědomitě pečovat o svoji databázi kontaktů. Obchodník musí mít přehled o tom, koho v databázi má, z kterého právního důvodu a na jaký časový úsek. Každá e-komerce má být dále v e-mailu zřetelně označená a uživatel musí mít možnost se z jejího odběru kdykoli odhlásit,“ doplňuje Strnad.

Chránit údaje je základ

Příchod GDPR nezměnil pouze způsob, jakým mohou firmy nakládat s osobními údaji klientů, ale do značné míry ovlivnil i vnímání celé problematiky veřejnosti. Podle Škarky se dnes lidé mnohem intenzivněji zajímají o to, jak je s jejich personáliemi zacházeno. Zákazníci si v dnešním době častěji všímají podmínek a zároveň se často dokumentů nebo odpovědí sami dožadují. Tohle povědomí a tlak vede společnost k tomu, že dnes si už téměř nikdo nedovolí ochranu osobních údajů ignorovat,“ upozorňuje právník Škarka.

O tom, že zneužívat osobní údaje není v dnešním evropském prostoru tolerováno, se na konci minulého roku přesvědčily americké firmy Google a Amazon. Francouzský úřad pro kontrolu osobních údajů vyměřil pokutu ve výši 100 milionů eur pro Google a 35 milionů eur v případě Amazonu. „Bedlivé strážení osobních údajů klientů je službou, kterou by měl každý prodejce svým klientům bezpodmínečně poskytnout,“ uzavírá Strnad.

Komentovat článek

auto - moto baterie bylinky cestovní pojištění cestování děti e-shopy ekologie elektronika ENBRA energie finance Generica Gruzie hubnutí informační technologie Invia IT Klára Minczinger móda nemovitosti obchod obuv pneumatiky pojištění povinné ručení počítače připojištění rady recyklace REMA Systém služby software sport spoření stavebnictví styl tipy vitamíny volný čas víno zdraví zábava Česko-gruzínská smíšená obchodní komora životní prostředí

Archiv