Rubrika | Tipy a rady

5 tipů, jak si v novém roce usnadnit návrat do formy

09. 01. 2013 - Redakce

Příchod nového roku s sebou přináší bilancování dosavadních úspěchů i nezdarů a s nimi i nejrůznější předsevzetí. K nejčastějším novoročním předsevzetím přitom již léta patří rozhodnutí dostat se do kondice, zhubnout a začít dodržovat zdravý životní styl. Dostat se do formy vyžaduje určité úsilí. Poradíme vám, jaké vybavení a pomůcky vám vaši cestu za vytouženou postavou, kondicí a zdravím usnadní.

Zajistěte si pohodlí každý den

V první řadě si zajistěte každodenní pohodlí. S tím vám pomůže vhodné oblečení a obuv. Díky nim se nejen budete cítit lépe, ale zároveň se jejich nošením vyvarujete některých zdravotních rizik. Jedním z nejproblémovějších faktorů je nošení příliš těsného oblečení z nekvalitních materiálů. Pokožka pak nemůže dýchat, potí se a svědí, což může mít za následek vznik plísňových infekcí. Škrtící oblečení zejména kolem lýtek a stehen pak brání správnému proudění krve, čímž podporuje zhoršení celulitidy a křečových žil. Pozornost je třeba věnovat i výběru bot. „Stejně jako těsné oblečení jsou pro naše zdraví nevhodné i příliš těsné boty. Obuv by měla sedět ve všech partiích. Přes prsty by měl být dostatečně dlouhý nadměrek a nejširší část chodidla by měla sedět v nejširší části obuvi. Důsledkem špatného výběru obuvi jinak mohou být bolesti nohou, vybočení palce nebo kladívkové prsty,“ vysvětlila Jolana Němcová, obchodní ředitelka společnosti Moleda, která vyrábí univerzální certifikovanou obuv značky Prestige vhodnou pro pohodlné každodenní nošení.

Pro posílení svalů

Ne každý člověk, který by si rád zlepšil svoji kondici, má možnost navštěvovat pravidelně posilovnu nebo si dokonce zřídit domácí fitness centrum s nejrůznějšími stroji. K posílení svalů však můžete využít i drobné pomůcky, které nezabírají příliš místa a zároveň jsou cenově dostupné. Pro posilování prstů na rukou a zápěstí slouží posilovací kroužky a pěny. Svaly horních končetin zesílíte cvičením s činkami nebo na hrazdě zasazené ve dveřní zárubni. Ke zpevnění všech svalových oblastí, zejména pozadí, jsou určeny balanční podložky neboli bosu. Ty navíc napomáhají k odstraňování bolestí zad a kloubů. K pevným bokům a útlému pasu můžete dospět otáčením na rotaně. Z dalších posilovacích pomůcek lze jmenovat posilovací aerobic gumy, švihadla, podpěry pro správné dělání kliků nebo obruče.

Volnočasové aktivity

Zvolená aktivita by vás měla bavit a neměli byste ji brát pouze jako povinnost, jen tak je možné dostát svým cílům. Pro začínající nebo věčně začínající sportovce je nejvhodnějším základem pravidelná chůze. Posílit její pozitivní působení můžete pomocí holí pro nordic walking, díky nimž lze dosáhnout až o 46 % větší účinnosti než běžnou chůzí. Nordic walking pomáhá zlepšovat srdeční činnost, regulovat váhu, posilovat svaly a zrychlovat metabolismus. Při volbě volnočasových aktivit je dobré se zaměřit na ty aerobní, které vám umožní získat kondici i vyrýsovat postavu. Kromě chůze sem patří také běh, cyklistika, plavání, in-line bruslení či aerobic. Zároveň bychom měli brát ohled na naši tepovou frekvenci. To znamená zvolit přiměřenou intenzitu pohybu, aby byl výsledný efekt co nejdokonalejší. Tepová frekvence by se měla během aktivity pohybovat okolo 65 až 85 % maximální srdeční frekvence. Měřit ji lze pomocí sporttesteru, který vás zvukovým signálem upozorní vždy, když se frekvence dostane mimo nastavené hodnoty.

Vitamíny a minerály

Zlepšit si kondici neznamená jen pohyb, ale i správnou výživu a obohacení jídelníčku o potřebné vitamíny a minerály. Ne vždy však konzumujeme v dostatečném množství takové potraviny, které nám dodají veškeré nutné živiny. Proto je někdy třeba sáhnout po potravinových doplňcích, abychom si jejich správnou hladinu udrželi. Studie dokazují, že u 50 % žen se například hladina vápníku pohybuje pod doporučenou denní dávkou. Také železo, zinek či vitamín C je v naší stravě obsažen mnohem méně, než je jejich optimální množství. Doplňky stravy bychom neměli brát jako základ, ale jako podpůrný prostředek, který udržuje zdravé životní funkce a pomáhá předcházet některým onemocněním. Při budování kondice a formování postavy jsou vhodnými doplňky L-karnitin pro podporu spalování tuků či Coenzym Q10 pro kompletní posílení organismu.

Univerzální sportovní obuv

Pokud jste se rozhodli v novém roce začít sportovat, měli byste si v první řadě pořídit kvalitní sportovní obuv. Ta by vám měla dobře sedět na noze a poskytovat jí dostatečný komfort. „Při sportu je obvykle vyvíjen velký nápor na klouby. Kvalitní sportovní obuv by tedy měla být dobře odpružená, aby tlumila nárazy a šetřila tak pohybový aparát. Zároveň by noze měla poskytnout oporu a stabilitu,“ vysvětlila Jolana Němcová ze společnosti Moleda, které vyrábí univerzální sportovní obutí Prestige Sport. Pokud plánujete věnovat se více sportům najednou, není nezbytné pořizovat pro každý z nich speciální boty. Specializované obutí je určeno pro profesionální sportovce, při rekreačním sportování si pohodlně vystačíte s univerzální sportovní obuví. Pokud si zvolíte kvalitní všestrannou sportovní obuv, můžete s ní klidně vyrazit ven běhat, projet se na kole, nebo zaskočit si do tělocvičny na volejbal či lekci aerobiku.

Tags | ,

Komentovat článek

auto - moto baterie bylinky cestovní pojištění cestování e-shopy e-tržiště ekologie elektronika ENBRA energie finance Generica hory hubnutí informační technologie investování Invia IT Klára Minczinger nemovitosti notebooky návody obchod obuv pneumatiky pojištění povinné ručení počítače pracovní tipy připojištění rady software sport spoření stavebnictví styl tipy vitamíny volný čas víno zdraví zimní dovolená zábava životní prostředí

Archiv