Rubrika | Tipy a rady

E-mailing jako nástroj jen pro velké korporace je jeden velký mýtus. Správné nastavení generuje spokojené zákazníky i zisk

06. 05. 2021 - Redakce

V obchodním prostředí se stále můžeme setkávat s přesvědčením, že e-mail marketing má své opodstatnění jen ve velkých firmách se stovkami zaměstnanců. Tento mýtus ale v dnešní době nemůže být dál od pravdy. E-mailing využívá čím dál více startupů, specializovaných e-shopů i menších firem, které si díky správnému nastavení budují hlubší vztah se zákazníky, a tím pádem navyšují své zisky a rostou.

Zakořeněná představa, že e-mailing je nástroj velkých firem, s jehož pomocí chodí zákazníkům desítky e-mailů s nevyžádaným obsahem, je ve společnosti stále přítomna. „Toto jednoduché vnímání e-mail marketingu už řadu let neplatí. E-mailing je v současnosti progresivní odvětví marketingu, které se velmi rychle rozvíjí, a pokud se dělá správně, patří mezi nejefektivnější nástroje v oboru. Navíc platí, že při optimálním nastavení je vlastně úplně jedno, jestli jde o nadnárodní koncern nebo o malý specializovaný e-shop,“ říká Břetislav Strnad, ředitel společnosti Webkomplet, do které patří i služba Mail Komplet, která se zabývá vývojem a implementací e-mail marketingových nástrojů.

Profesionální e-mailing buduje značku i hlubší vztah

Příkladem specializovaného e-shopu, který se již v roce 2009 rozhodl ve svém marketingovém mixu vsadit na e-mail marketing, je portál alpik.cz. Tento internetový obchod se zaměřuje na přírodní produkty, které již více než 15 let sám vyrábí. „Naše začátky byly skromné, vzhledem ke zkušenostem a možnostem krabicového e-shopu. V roce 2017 jsme ale navázali spolupráci s profesionály a kvalita e-mailingu se okamžitě zvýšila především s ohledem na sběr dat a cílení,“ přibližuje výhody Jiří Pail, sales manager ve společnosti ALP Ecology, která provozuje portál alpik.cz, a popisuje, jaký progres nastal, když e-shop přešel pod správu odborníků na e-mail marketing:

Z aplikace máme dílčí data ke každé rozesílce. Lze tedy poměrně přesně vyhodnocovat úspěšnost kampaní a podle toho přizpůsobovat ty následující. Kampaněmi oslovujeme měsíčně více jak čtyřicet tisíc zákazníků. V rámci e-mailingu využíváme také informativní kampaně, s jejichž pomocí budujeme vztah, loajalitu a brand, což vede k tomu, že zákazníci u nás rádi nakupují znovu.“

E-mailing ve velkých firmách – personalizace, ale i ekologie

E-mail marketing u velkých firem, které cílí často na miliony potenciálních zákazníků, se od
e-mailingu specializovaných e-shopů a začínajících startupů v mnoha ohledech liší. Vzhledem k násobně většímu objemu odesílaných mailů musí být marketingový plán velmi dobře zacílen a precizně personalizován.

Jitka Bařinová, vedoucí direct marketingu ve společnosti Home Credit upozorňuje, že personalizace a segmentace e-mailingu je při marketingové strategii naprosto stěžejní. „Obecně platí, že čím více kampaň personalizujeme a segmentujeme, tím je pro klienty relevantnější. Potvrzují to údaje o tom, kolik zákazníků si e-mail otevře, přečte a rozklikne odkaz pro získání detailních informací. Díky správnému nastavení víme, že klienty nejvíce zajímají informace k nově sjednanému produktu, vše k bezpečnosti financí a v neposlední řadě slevy, soutěže a akce, díky kterým ušetří v rámci našich věrnostních programů,“ popisuje Bařinová.

Mezi hlavní výhody e-mailingu podle Bařinové patří rychlost a efektivita. Nezapomíná ale ani na finanční stránku věci a také na ekologii. „Úspora díky e-mail marketingu oproti nástrojům, které jsme dříve používali, což byly například letáky a dopisy, je až desetinásobná. V naší společnosti také dbáme na ekologii, která s e-mailingem jednoznačně souvisí. Už téměř všechny tištěné materiály jsme změnili na elektronické, čímž šetříme naši přírodu,“ doplňuje Bařinová.

Fenomén e-mail marketingu – věrnostní programy

Ať už se jedná o malý e-shop nebo nadnárodní korporát, budování silnějšího vztahu se zákazníkem je jednou z priorit. K tomuto cíli může velmi dobře pomoci systém věrnostních programů. Jednou z firem, která má v tomto segmentu dlouholeté zkušenosti, je nadnárodní drogistický řetězec dm drogerie markt. „Má-li být e-mailing úspěšný, musí nabízet zákazníkovi něco navíc. My s e-mail marketingem pracujeme od roku 2009, kdy vznikl věrnostní program dm active beauty svět výhod. Před startem věrnostního programu jsme newslettery zasílali na zákazníky, kteří zadali e-mail a souhlasili se zasíláním novinek, bez ohledu na jejich nákupní chování. Díky tomu jsme schopni sbírat a analyzovat data o zákaznickém chování a tím pádem mnohem lépe a efektivněji plánovat a cílit jednotlivé kampaně,“ uvádí Jiří Peroutka, manažer komunikace ve společnosti dm drogerie markt a doplňuje:

Věrnostní program a s ním spojená zákaznická loajalita je jedním ze základních kamenů budování vztahu mezi obchodníkem a zákazníkem. Nejde pouze o racionální výhody plynoucí z členství v programu, jako je sleva na nákup, ale i o emocionální propojení se zákazníky ve formě dárků, přání k narozeninám nebo speciálních odměn k různým příležitostem,“ uzavírá Peroutka.

Tags | , , ,

Komentovat článek

Astoreo auto - moto baterie bylinky CBA cestovní pojištění cestování dm dm drogerie dm drogerie markt e-shopy ekologie elektronika ENBRA energie finance Gruzie hubnutí informační technologie investice IT léto nemovitosti obchod obuv pneumatiky pojištění povinné ručení počítače připojištění rady recyklace REMA REMA Systém sport stavebnictví tipy TopGis vitamíny volný čas víno zdraví úspory Česko-gruzínská smíšená obchodní komora životní prostředí

Archiv