Rubrika | Naše téma

Krize jako příležitost. Řadě startupů pomohla pandemie zrychlit rozvoj a identifikovat další možnosti směřování byznysu

15. 02. 2021 - Redakce

Startupová scéna se dlouhodobě vyznačuje vysokou mírou flexibility a schopností rychle se adaptovat na novou situaci. Tím spíše to platí v současné době významně ovlivněné pandemií covid-19. Podle odborníků pomohla pandemie řadě startupů – zejména těm pohybujícím se v digitálním světě – urychlit svůj rozvoj, ale také identifikovat další příležitosti pro směřování byznysu.

Poslední rok byl pro řadu odvětví z pohledu byznysu velmi náročný. Zejména na firmy z oblasti gastronomie a cestovního ruchu dopadla protipandemická opatření s velkou silou. Naproti tomu oblast e-commerce a obecně digitální prostředí mnohdy zaznamenaly růst v desítkách procent. Úspěšně se s krizí popraly také startupy, které ve zmíněných segmentech působí, podle odborníků mnohým dokonce napomohla v rozvoji.

„Startupy jsou samostatné a velmi flexibilní jednotky ekonomiky, které jsou zvyklé denně se potýkat s turbulentním a rychle se měnícím externím prostředím a velkou dávkou nejistoty. Zároveň těží z výhody menšího týmu, a tím i snazších rozhodovacích procesů. Stejně tak jsou zvyklé pohybovat se často výhradně ve virtuálním prostředí. Tyto atributy jim samy o sobě dávají potenciál se s krizí úspěšně utkat,“ říká ředitelka Divize startupů a inovativních MSP CzechInvestu Markéta Přenosilová.

To potvrzuje i expert na software business, sales a expanzi na nové trhy Aleš Sobotka. Podle něj je během krize zásadní výhodou startupů oproti velkým podnikům právě schopnost rychle se rozhodovat. Zatímco v klasických firmách je i k jednoduchým rozhodnutím často potřeba více lidí, ve startupech jsou to jednotlivci či malé skupiny jednotlivců, kdo rozhodují i ve stěžejních otázkách.

Důležitá je podle něj u začínajících firem také ochota či nutnost experimentovat. „Většina úspěšných startupů ve svých počátečních fázích experimentuje se svým zaměřením, což má dopad na produkt či servis a celkovou obchodní strategii. K těmto experimentům jsou jednak otevřenější, ale především jsou k tomu většinou donuceni trhem,“ vysvětluje Aleš Sobotka.

Rok 2020 firmy věnovaly rozvoji a stabilizaci

Podle Markéty Přenosilové z agentury CzechInvest využila řada startupů loňský rok plný omezení zejména k tomu, aby se věnovala rozvoji byznysu na tuzemském trhu a přípravě na zahraniční expanzi, kterou uskuteční, až to situace dovolí. Zvýšil se rovněž zájem o program CzechStarter, jenž poskytuje hodiny mentoringu a poradenství se špičkovými profesionály.

„Startupy si nechávaly poradit především v oblasti marketingu, práva, business plánu a obchodu. Řešily krizový management, úpravy obchodních modelů, cenotvorby či marketingových aktivit tak, aby krizi využily k vlastnímu růstu. V oblastech, jako je vývoj software určeného pro project, data a big data management, e-commerce, online marketing nebo virtuální realita, se jim to navzdory ekonomické situaci ve světě dařilo,“ dodává ředitelka Divize startupů a inovativních MSP CzechInvestu.

V některých případech dokonce mladé firmy našly i nový směr, jakým se vydat. Podle Liliany Berezkinové, která vede poradenskou firmu Pipette & Chart a pomáhá výzkumně-vývojovým firmám dostat se z laboratoře na mezinárodní B2B trhy, bylo mnoho lidí koronakrizí inspirováno k založení nových projektů právě proto, že pandemie odhalila řadu slabin a nedokonalostí v mnoha oblastech našeho života.

„Každý neřešený – dostatečně robustní – problém je podnikatelskou příležitostí. Pandemie je problémem globálním, a proto nyní, více než kdy jindy, je čas budovat řešení s globální ambicí. Vždy to byla tak trochu slabina startupů v našem regionu, ale karta se nyní obrací a know-how původem z Česka, ať už je to diagnostický test, nebo VR školení, má své kupce i dále, než si řada zakladatelů připouští,“ říká Liliana Berezkinová.

Věci očekávané během následujících let se odehrály za pár měsíců

Pozitivní dopady koronakrize na rozvoj byznysu potvrzují i samotné startupy. Josef Beneš, zakladatel firmy Stavario, která vyvinula pokročilý elektronický stavební deník, uvádí, že oblast stavebnictví díky pandemii významně zrychlila v zavádění digitálních řešení. Firmy si podle něj začínají uvědomovat, že jim zvýší efektivitu a povedou i k lepším hospodářským výsledkům. „Aktuální situace pomohla celý proces urychlit a to, co jsme očekávali v horizontu tří až pěti let, se najednou odehrálo během několika málo posledních měsíců,“ popisuje.

Stavario navíc svoji aplikaci vlivem aktuální situace dále rozvíjí. „Protože se velmi prudce zvýšila digitální gramotnost a zákazníci se naučili mnohem dříve využívat naplno funkce nástrojů typu Zoom či Teams, tak najednou volají po podobných funkcích i v naší aplikaci. To s sebou mimo jiné samozřejmě nese i potřebu výrazného posílení kapacit týmu vývojářů,“ dodává Josef Beneš.

Podobně hovoří i Martin Ullmann, jenž stojí v čele zemědělského startupu Ullmanna. Ten přišel s plecím strojem, který pomocí kamery a softwaru sám rozezná plevel od úrody a plevelné rostliny z pole vyřadí. Přesun velké části byznysu do online prostředí vidí jako obrovskou příležitost právě pro startupy.

„Už není potřeba být v Praze, Londýně a podobně. Pokud máte skvělý produkt a tým, můžete jej odprezentovat komukoliv. Před pár dny jsem se takto účastnil konference v UK. Získali jsme díky ní velmi důležité kontakty, feedback a propojení na velké hráče. Pokud by to byla klasická konference, rozhodoval by budget na stánek, hostesky a branding. Takto je to opravdu o produktu,“ vysvětluje Martin Ullmann.

Komentovat článek

Astoreo auto - moto baterie bylinky CBA cestovní pojištění cestování dm dm drogerie dm drogerie markt e-shopy ekologie elektronika ENBRA energie finance Gruzie hubnutí informační technologie investice IT léto nemovitosti obchod obuv pneumatiky pojištění povinné ručení počítače připojištění rady recyklace REMA REMA Systém sport stavebnictví tipy TopGis vitamíny volný čas víno zdraví úspory Česko-gruzínská smíšená obchodní komora životní prostředí

Archiv